Googles innehållsnätverk: Ämne 2 - Strategisk budgivning
torsdag 12 mars 2009

Flexibel och dynamisk prissättning
Med innehållsnätverket har du alltid kontroll över hur mycket du betalar. Om ditt annonseringsmål är mer inriktat på direkt respons, såsom klick och omvandlingar (exempelvis en försäljning), bör du välja kostnad-per-klick-prissättning (CPC). Det innebär att du enbart betalar när användare klickar på dina annonser. Om ditt annonseringsmål är varumärkesinriktat, såsom att maximera antalet annonsvisningar eller öka synligheten för ditt varumärke, bör du välja CPM-prissättning och betalar per tusen visningar av din annons. När du har lagt ett bud kommer AdWords prissättningssystem att se till att du aldrig betalar för mycket. När du vinner en annonsauktion sänks budet automatiskt så att du endast betalar högst 10 öre mer än det lägsta belopp som krävs för att du ska behålla din annonsposition på sidan.
Innehållsbudgivning
En annan viktig prissättningstyp för innehållsnätverket är innehållsbudgivning. Med den här typen av budgivning kan du välja att betala ett annat pris än när din annons visas på Google.se. Om du tycker att du får bättre potentiella kunder från innehållsnätverket kan du använda innehållsbudgivning för att fördela din annonsinvestering på rätt sätt. Läs mer om hur du aktiverar innehållsbudgivning.
Smart prissättning
Även om du inte aktiverar innehållsbudgivning bidrar AdWords prissättningsfunktion ändå till att du får så mycket som möjligt för pengarna. Med smart prissättning minskar Google de högsta CPC-buden automatiskt för vissa sidor i innehållsnätverket baserat på sannolikheten att det exempelvis leder till en försäljning för dig. Det betyder återigen att vårt system säkerställer att din annonsbudget riktas in mot de platser som ger dig den största avkastningen på din investering.
Full kontroll över hur du betalar!
Tillsammans kan dessa olika verktyg för budgivningshantering och kostnadskontroll hjälpa dig att säkerställa att du får ut så mycket som möjligt av din annonsinvestering.
I vårt nästa inlägg i serien Googles innehållsnätverk ska vi diskutera den ökade flexibilitet du har för hur du levererar ditt budskap till användare, oavsett om det är text-, bild- eller videoannonser.
Under tiden kan du, om du redan är AdWords-annonsör och vill veta mer om hur du visar annonser i innehållsnätverket, klicka här om du vill ha mer information. Om du inte är AdWords-annonsör, men funderar på att bli det, kan du följa den här länken.
Vi hörs snart igen!