Serien Googles innehållsnätverk: Ämne 1 - Inriktning på kunder
onsdag 18 februari 2009

Genom att annonsera i Googles innehållsnätverk kan du nå potentiella kunder när de tittar på relevant innehåll online. I det här avsnittet tittar vi närmare på hur du kan inrikta dina annonser mot rätt användare vid rätt tidpunkt.
Inriktning
Googles innehållsnätverk består av miljontals webbplatser, från konceptwebbplatser till nischade webbplatser som bloggar och forum om särskilda ämnen. Du får bäst resultat om dina annonser i första hand visas för användare som sannolikt är intresserade av din produkt eller tjänst.
Med Googles teknik för innehållsinriktning inriktas dina annonser automatiskt mot relevant innehåll på webben, som överensstämmer med ditt budskap för rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.
Hur fungerar det?
Googles algoritm för innehållsinriktning genomsöker miljontals webbsidor och analyserar innehållet för att identifiera temat på varje sida. Därefter analyseras sökorden och annonstexten i dina annonsgrupper. Temat i de mest relevanta annonserna matchas mot temat på de mest relevanta webbsidorna så att dina annonser visas för intresserade användare.
Om du exempelvis säljer digitalkameror kan de hända att vårt system placerar din annons bredvid en nyhetsartikel som beskriver den senaste digitala kameratekniken. I det här fallet vet du att en användare som har klickat sig fram till webbplatsen sannolikt är intresserad av att handla hos dig.
Vad innebär det för dig?
Du kan ta reda på om du har aktiverat visning i innehållsnätverket på inställningssidan för varje kampanj. Om du har aktiverat visning visar vi automatiskt dina annonser på de mest relevanta webbplatserna genom att genomsöka dina befintliga sökordslistor och annonstexter. Precis som när du optimerar en sökkampanj bör du tänka på att använda annonsgrupper med välriktade teman om du vill finjustera dina kampanjer och få ännu mer inriktade resultat.
Om du vill använda en annan metod än innehållsbaserad inriktning kan du använda placeringsinriktning och välja ut specifika webbplatser eller delar av webbplatser där du vill att dina annonser ska visas. Den här formen av inriktning fungerar bäst om du vet exakt var du vill att dina annonser ska visas och om du har mer varumärkesorienterade syften med din marknadsföring.
Vad ska jag göra nu?
Det här var allt i vårt avsnitt om inriktning i innehållsnätverket. Nästa gång ska vi diskutera hur du kan begränsa dina kostnader i innehållsnätverket och hantera din budgivning så att du utnyttjar dina annonseringsutgifter maximalt.
Vi ses nästa gång!
Skrivet av Anna - Inside AdWords-teamet


Google
Labels:
Relaterade produkter