Verkställande av Google Shoppings krav på unika produktkoder
måndag 10 mars 2014
Förra året meddelade vi att vi hade börjat verkställa kraven på unika produktkoder för att förbättra datakvaliteten på Google Shopping. De nya specifikationerna hjälper oss att tillhandahålla bättre resultat till användarna av Google Shopping samtidigt som det skapar fler möjligheter för säljare. Framför allt gör unika produktkoder det enklare för oss att skapa en annons för produkter med olika säljare, vilket ger användarna ett bredare utbud av produkter på Google Shopping samtidigt som det blir lättare att välja och navigera till en återförsäljare för att köpa produkten.
För att uppfylla kraven på unika produktkoder måste du lämna fullständiga och korrekta uppgifter. Vi rekommenderar starkt att du gör de ändringar som krävs för att uppfylla kraven på datakvalitet eftersom ökad datakvalitet är en viktig optimeringsfaktor som kan förbättra resultatet på dina produktannonser.
Förra året började vi verkställa dessa krav genom att (1) inte godkänna produkter som saknade flödesdata för attributet unik produktkod - GTIN, MPN och/eller varumärke (2) inte visa produktannonser för produkter som felaktigt använt attributet identifier_exists samt (3) inte godkänna produkter med ogiltiga GTIN som inte överensstämde med standardspecifikationerna för GTIN.
Ytterligare verkställighet av unika produktkoder
Snart kommer vi att börja att (1) inte godkänna produkter med felaktigt GTIN, MPN och varumärke och (2) upphöra globalt att visa produktannonser för produkter som använder attributet identifier_exists på ett felaktigt sätt. Vi fortsätter att trappa upp genomdrivandet för att hitta och underkänna produkter med felaktigt GTIN, MPN och varumärkesdata under de kommande månaderna.
Vi rekommenderar att du granskar de produktvarningar och avslag som du hittar under flikarna Datakvalitet och Dataflöden i Merchant Center. För lansering av potentiellt inte godkända produkter kan eventuella överträdelser visas som varningar och därefter som fel i UI efter verkställighetens lanseringsdatum.För produkter som flyttats ned på grund av felaktig användning av attributet ‘identifier_exists’ ber vi dig att granska de produkter som har värdet ‘false’ för att vara säker på att detta bara används för anpassade varor.
För mer information kan du läsa igenom kraven på unika produktkoder och de senaste produktflödesspecifikationerna för att sedan göra de ändringar som krävs i din data. Du kan också se över vår tidigare Office Hours-session som hjälper säljare med de nya kraven.
Upplagt av Angelika Rohrer, Program Manager, Google Shopping
Postat av Michelle Roos - Google Adwords