AdWords för nybörjare – del 5
måndag 7 mars 2011
I den femte delen i vår bloggserie för nybörjare och annonsörer som vill repetera grunderna i AdWords ska vi titta närmare på hur annonsrankningen och kvalitetsresultatet fungerar i söknätverket.
Något som många annonsörer undrar är hur annonserna placeras bland de sponsrade länkarna och hur man kan förbättra annonsrankningen. Rankningen av en sökordsinriktad annons på sökresultatsidan baseras på det matchande sökordets högsta kostnad per klick (CPC-bud) och kvalitetsresultat. Kvalitetsresultatet bygger på sökordets och annonsens resultat den senaste tiden, deras relevans för sökfrågan och andra relevansfaktorer.
Annonsrankning = CPC-bud × kvalitetsresultat
För att få bästa möjliga annonsrankning och därmed en högre position är det viktigt att:
Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Glöm inte att besöka AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter där du hittar ytterligare information och hjälp. Du kan också titta på vår kostnadsfria videosjälvstudie från AdWords-utbildning online om du vill veta mer om annonsrankning. Och glöm för all del inte att hålla utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.
Något som många annonsörer undrar är hur annonserna placeras bland de sponsrade länkarna och hur man kan förbättra annonsrankningen. Rankningen av en sökordsinriktad annons på sökresultatsidan baseras på det matchande sökordets högsta kostnad per klick (CPC-bud) och kvalitetsresultat. Kvalitetsresultatet bygger på sökordets och annonsens resultat den senaste tiden, deras relevans för sökfrågan och andra relevansfaktorer.
Annonsrankning = CPC-bud × kvalitetsresultat
För att få bästa möjliga annonsrankning och därmed en högre position är det viktigt att:
- Använda relevanta sökord och relevant annonstext, ha hög klickfrekvens på Google och ett högt CPC-bud. Det kan du få genom att se till att dina sökord, din målsida och din annonstext är relaterade till varandra.
- Var noga med att din webbplats följer våra riktlinjer för målsida så att den har hög kvalitet.
- Det är mycket viktigt för Google att ge våra användare relevant information och en positiv användarupplevelse. Därför använder vi oss av kvalitetsresultat. Kvalitetsresultatet måste vara högt för att annonsen ska rankas bland de översta positionerna.
- Sponsrade länkar och naturliga sökresultat har ingen koppling till varandra. Om du vill använda sökmotoroptimering (SEO) kan du läsa våra riktlinjer för webbansvariga.
Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Glöm inte att besöka AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter där du hittar ytterligare information och hjälp. Du kan också titta på vår kostnadsfria videosjälvstudie från AdWords-utbildning online om du vill veta mer om annonsrankning. Och glöm för all del inte att hålla utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.