AdWords för nybörjare – del 1
fredag 11 februari 2011
Har du nyss börjat annonsera med AdWords eller behöver du repetera grunderna i programmet? I så fall är den här bloggserien något för dig. I den här serien går vi igenom sådant som är bra att ha i åtanke när du börjar annonsera med AdWords. I det första avsnittet tittar vi närmare på sökorden och hur du ska hantera dem i ditt konto.
Ett sökord är en term (ett ord eller en fras) som leder till att din annons visas bland de sponsrade länkarna. Det är viktigt att fundera på vilka söktermer som det är troligt att användarna skriver när de söker på webben och utgå från dem när du lägger till sökord i ditt konto. När du har lagt till nya sökord i ditt konto finns det ett antal tumregler att tänka på.
Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Mer information om hur du skapar en effektiv sökordslista hittar du här. Du kan dessutom få tips på hur du kan förbättra dina sökord i den här kostnadsfria videosjälvstudien från AdWords-utbildning online. Sist men inte minst hittar du praktisk information i AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter.
Håll utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.
Ett sökord är en term (ett ord eller en fras) som leder till att din annons visas bland de sponsrade länkarna. Det är viktigt att fundera på vilka söktermer som det är troligt att användarna skriver när de söker på webben och utgå från dem när du lägger till sökord i ditt konto. När du har lagt till nya sökord i ditt konto finns det ett antal tumregler att tänka på.
- När sökorden har börjat ge trafik bör du pausa sökord som får fler än 100 visningar och samtidigt har en klickfrekvens (CTR) på mindre än en procent. I annat fall kan de påverka sökordens kvalitetsresultat negativt.
- Använd två eller tre ord i varje sökord. Ett enda ord är ofta för allmänt och inte tillräckligt specifikt. Om du t.ex. säljer begagnade bilar är frasen "begagnad bil" ett bättre sökord än bara "bil". Om du använder "bil" som sökord kan annonsen visas för allt från "bil leksaker" till "ny bil" och "bil lackering".
- Använd sökord som förekommer i annonstexten och som är starkt förknippade med annonsen, produkten och målsidan.
- Med ett högre kvalitetsresultat kan du dessutom annonsera mer med samma budget.
- Skriv sökorden i både singular- och pluralform så att du täcker in alla söktermer.
Vi hoppas att du får användning av de här tipsen när du annonserar med AdWords. Mer information om hur du skapar en effektiv sökordslista hittar du här. Du kan dessutom få tips på hur du kan förbättra dina sökord i den här kostnadsfria videosjälvstudien från AdWords-utbildning online. Sist men inte minst hittar du praktisk information i AdWords nybörjarguide i AdWords Hjälpcenter.
Håll utkik efter nästa inlägg i vår bloggserie för nybörjare.