Vi liksom många av er är spända på den kommande lanseringen av Apples iPad och de löftesrika tabletdatorerna (enbart på engelska). Innovativa produkter som iPad är det allra senaste inom en helt ny klass av enheter som ser ut att kunna göra det enklare och roligare att komma åt information och annat material.

Under året som gått har vi försökt se till att våra marknadsföringsprodukter ska fungera bra på en helt annan klass av nya enheter: mobiltelefoner med kompletta webbläsare såsom iPhone och telefoner med Android. Dessa mobiltelefoner har blivit enormt populära och har gett annonsörerna avsevärt större räckvidd och mycket goda resultat (enbart på engelska). Eftersom 50 % av mobilsökfrågorna kommer från sådana exklusiva telefoner är det mycket värdefullt för annonsörerna att komma i kontakt med dessa användare.

iPad har på många sätt mer gemensamt med sådana mobiltelefoner än med stationära och bärbara datorer. Den har ett mobiloperativsystem, pekskärm och kör mobilprogram. Den är också extremt bärbar och du kan surfa var som helst. Av det skälet har vi beslutat att ha med iPad som en mobil enhet i AdWords, vilket innebär att du som är AdWords-annonsör lätt kan nå även dessa nya typer av enheter med dina nuvarande annonskampanjer.

Om du vill se till att dina annonser visas på nya mobila enheter såsom iPad behöver du bara välja ”alla mobila enheter” i kampanjinställningarna i avsnittet Nätverk och enheter. Du kan även använda standardinställningen: Alla tillgängliga enheter.



Om du vill rikta in dig just på iPad gör våra tekniker i skrivande stund de avslutande testerna av ett alternativ som gör just det möjligt. Det kommer att dyka upp i dagarna om du väljer Rikta endast in valda mobila enheter. Och oroa dig inte: Om du redan har ändrat AdWords-inställningarna så att dina annonser inte ska visas på dessa mobila enheter, visas de inte på iPad.

Marknaden för enheter som iPad är ännu i sin linda och enheterna kan utvecklas på sätt som vi inte kan förutse idag. Vi kommer därför att hålla koll på utvecklingen och se till att annonsörerna har den räckvidd, den kontroll och de funktioner de behöver för att få bra resultat av sina annonskampanjer, oavsett i vilket riktning enheterna utvecklas härnäst.

Skrivet av Paul Feng - grupproduktchef för Google Mobile-annonser & Anna Jansson - Inside AdWords-teamet