Optimera med rapporter
fredag 25 september 2009
I vårt tidigare inlägg om resultatrapporter och användarinformationsrapporter nämnde vi hur du kan använda rapporter för att optimera dina AdWords-kampanjer. I det här avsnittet går vi in närmare på ämnet och visar vilka rapporter du kan använda för att förbättra de olika aspekterna i dina annonser.
Tips! Du kan sortera statistiken i alla rapporter i kampanjhanteringsdelen och i Rapportcentret genom att klicka på kolumnrubriken.
Annonstext och webbadresser
Vilka annonstexter är mest effektiva? Vilka måladresser ger störst försäljning? Vilka behöver förbättras? Precis som vid all annan utvärdering av ditt AdWords-konto är klickfrekvens, kostnad per klick (CPC) och genomsnittlig position de viktigaste statistiktyperna när du jämför resultatet för dina annonstexter och webbadresser. När du optimerar kontot för att öka avkastningen på din investering bör du fokusera på omvandlingsstatistik och sträva efter att minimera omvandlingskostnaderna. Du kanske upptäcker att vissa annonstexter och webbadresser ger betydligt fler omvandlingar än andra, till en lägre omvandlingskostnad, medan andra fungerar sämre. Genom att bevaka omvandlingsstatistiken kan du vidta välgrundade åtgärder för att sänka dina omvandlingskostnader.
Sökord
Med informationen i ditt konto och i rapporten för sökordsresultat kan du enkelt följa hur dina befintliga sökord fungerar och även hitta nya. Det nya gränssnittet innehåller en praktisk funktion för att ta reda på den bästa matchningsmetoden när du bevakar befintliga sökord. Du kan segmentera varje sökord efter söktermens matchningstyp. När du har ett sökord med bred matchning kan du se hur många visningar och klick sökordet har gett med bred matchning, frasmatchning och exakt matchning. På så sätt kan du bestämma om du ska fortsätta använda bred matchning för att maximera antalet visningar, eller om klickfrekvensen med bred matchning är för låg och du hellre borde välja en mer avancerad matchningsmetod och/eller lägga till negativa sökord.
En annan praktisk funktion i det nya gränssnittet är knappen "Visa söktermer" på fliken Sökord. Med den här funktionen kan du se för vilka sökfrågor som annonsen visats, så att du kan komma på nya relevanta sökord och negativa sökord som förhindrar att annonsen visas för irrelevanta sökfrågor. Läs mer om funktionen i vårt avsnitt i serien Nytt gränssnitt-torsdagar.
Rapporten Sökordsresultat i rapportdelen är praktisk när du vill ta reda på resultatet av dina sökord i alla kampanjer eller i valda kampanjer.
Placeringar
När du visar annonser i Googles innehållsnätverk har du två valmöjligheter för att bestämma på vilka webbplatser som dina annonser ska visas. Om du använder sökord matchar vårt system sökordslistan med relevanta innehållswebbplatser. Du kan också välja att själv ange webbplatser. Oavsett vilken metod du väljer kan du läsa resultatstatistik för de webbplatser där annonserna visas på fliken Nätverk i kampanjhanteringsdelen i ditt AdWords-konto och i Rapportcenter.
- Dina hanterade placeringar (som du har valt) visas i rapporten Placerings-/Sökordsresultat. I den kombinerade vyn under Kampanjer > Nätverk kan du övervaka och hantera alla resultat på ett och samma ställe.
- Dina automatiska placeringar (placeringar baserade på dina sökord) visades tidigare bara i rapporten Placeringsresultat i Rapportcenter. I det nya gränssnittet har vi av praktiska skäl kombinerat uppgifterna i kampanjhanteringsdelen. På fliken Nätverk finns nu en lista över de webbplatser där dina annonser har visats. När du granskar webbplatserna kan du lägga till viktiga placeringar i listan med hanterade placeringar tillsammans med ett separat bud och utesluta dåliga placeringar för att förhindra att annonserna visas på den webbplatsen igen.
Tips! Du kan sortera statistiken i alla rapporter i kampanjhanteringsdelen och i Rapportcentret genom att klicka på kolumnrubriken.
Annonstext och webbadresser
Vilka annonstexter är mest effektiva? Vilka måladresser ger störst försäljning? Vilka behöver förbättras? Precis som vid all annan utvärdering av ditt AdWords-konto är klickfrekvens, kostnad per klick (CPC) och genomsnittlig position de viktigaste statistiktyperna när du jämför resultatet för dina annonstexter och webbadresser. När du optimerar kontot för att öka avkastningen på din investering bör du fokusera på omvandlingsstatistik och sträva efter att minimera omvandlingskostnaderna. Du kanske upptäcker att vissa annonstexter och webbadresser ger betydligt fler omvandlingar än andra, till en lägre omvandlingskostnad, medan andra fungerar sämre. Genom att bevaka omvandlingsstatistiken kan du vidta välgrundade åtgärder för att sänka dina omvandlingskostnader.
Sökord
Med informationen i ditt konto och i rapporten för sökordsresultat kan du enkelt följa hur dina befintliga sökord fungerar och även hitta nya. Det nya gränssnittet innehåller en praktisk funktion för att ta reda på den bästa matchningsmetoden när du bevakar befintliga sökord. Du kan segmentera varje sökord efter söktermens matchningstyp. När du har ett sökord med bred matchning kan du se hur många visningar och klick sökordet har gett med bred matchning, frasmatchning och exakt matchning. På så sätt kan du bestämma om du ska fortsätta använda bred matchning för att maximera antalet visningar, eller om klickfrekvensen med bred matchning är för låg och du hellre borde välja en mer avancerad matchningsmetod och/eller lägga till negativa sökord.
En annan praktisk funktion i det nya gränssnittet är knappen "Visa söktermer" på fliken Sökord. Med den här funktionen kan du se för vilka sökfrågor som annonsen visats, så att du kan komma på nya relevanta sökord och negativa sökord som förhindrar att annonsen visas för irrelevanta sökfrågor. Läs mer om funktionen i vårt avsnitt i serien Nytt gränssnitt-torsdagar.
Rapporten Sökordsresultat i rapportdelen är praktisk när du vill ta reda på resultatet av dina sökord i alla kampanjer eller i valda kampanjer.
Placeringar
När du visar annonser i Googles innehållsnätverk har du två valmöjligheter för att bestämma på vilka webbplatser som dina annonser ska visas. Om du använder sökord matchar vårt system sökordslistan med relevanta innehållswebbplatser. Du kan också välja att själv ange webbplatser. Oavsett vilken metod du väljer kan du läsa resultatstatistik för de webbplatser där annonserna visas på fliken Nätverk i kampanjhanteringsdelen i ditt AdWords-konto och i Rapportcenter.
- Dina hanterade placeringar (som du har valt) visas i rapporten Placerings-/Sökordsresultat. I den kombinerade vyn under Kampanjer > Nätverk kan du övervaka och hantera alla resultat på ett och samma ställe.
- Dina automatiska placeringar (placeringar baserade på dina sökord) visades tidigare bara i rapporten Placeringsresultat i Rapportcenter. I det nya gränssnittet har vi av praktiska skäl kombinerat uppgifterna i kampanjhanteringsdelen. På fliken Nätverk finns nu en lista över de webbplatser där dina annonser har visats. När du granskar webbplatserna kan du lägga till viktiga placeringar i listan med hanterade placeringar tillsammans med ett separat bud och utesluta dåliga placeringar för att förhindra att annonserna visas på den webbplatsen igen.