Använda viktiga resultatindikatorer: del 1
onsdag 10 juni 2009

Vad är viktiga resultatindikatorer (KPI)?
Enkelt uttryckt är viktiga resultatindikatorer (KPI) en variabel i Google Analytics som mäter hur väl din webbplats når dina mål. Om t.ex. webbplatsens mål är att sälja online så är omvandlingsfrekvensen i E-handelsrapporten en viktig variabel att övervaka i Google Analytics. Se vilken andel av besökare på webbplatsen, och från vilka källor, som fortsätter besöket med att köpa från dig.Vad som skiljer viktiga resultatindikatorer (KPI) från andra variabler är vad som framstår i ordet "viktiga": de här mätverktygen spelar en avgörande roll för webbplatsens resultat och därmed också för din verksamhet online.
Varför ska man använda viktiga resultatindikatorer (KPI)?
Att skapa viktiga resultatindikatorer (KPI) är fördelaktigt av två anledningar. Förändringar i dina viktiga resultatindikatorer talar om för dig när du måste vidta åtgärder. Om avvisningsfrekvensen på din startsida ökar med 50 % måste du räkna ut varför och vidta åtgärder för att få trenden att vända om.
För det andra hjälper viktiga resultatindikatorer dig att överbrygga klyftan mellan Google Analytics-kontot och resten av din verksamhet. De hjälper dig att förstå vad varje intressent i företaget vill ha från Google Analytics-kontot och från att finnas till online. Engagera dina kollegor i hur verksamheten online utvecklas via viktiga rapporter och mätverktyg.
Hur bör du skapa din lista med viktiga resultatindikatorer?
Att skapa viktiga resultatindikatorer på ett framgångsrikt sätt handlar om att översätta webbplatsens affärsmål till lämpliga mätverktyg i Google Analytics-kontot. Du är den som bäst känner till din verksamhet och eftersom varje verksamhet skiljer sig från andra kan bara du skapa dina viktiga resultatindikatorer. Om du vill komma igång måste du ställa en fråga till dig själv liksom till några viktiga personer i organisationen: Varför finns ditt företag till, från din synpunkt sett? Skriv ned svaren. De skiljer sig sannolikt åt beroende på vem du pratar med. Det är viktigt att du får information from alla avdelningar i företaget och att du sedan prioriterar svaren. Jag föreslår att du försöker begränsa dem till högst de tio bästa.
När du väl har tagit hänsyn till affärsmålen kan du börja skapa relaterade resultatindikatorer. Låt oss t.ex. anta att ett affärsmål är att locka in fler personer till den fysiska affären efter att de har besökt webbplatsen. En bra resultatindikator i Analytics-kontot skulle då vara omvandlingsfrekvensen av de personer som besöker sidan med anvisningar för hur man hittar din fysiska plats.
Här är några idéer som kan hjälpa dig att skapa meningsfulla och kontrollerbara resultatindikatorer:
- Se till att de är viktiga och relaterade till verksamheten. Jag har nämnt det redan men du måste verkligen länka dina viktiga resultatindikatorer till dina affärsmål. En resultatindikator som "locka fler besökare" kan tyckas vara ett bra val, men är det verkligen länkat till affärsmålen? Vad händer om marknadsföringen lyckas fördubbla antalet besökare men ingen av de nya besökarna köper något? Locka fler kvalitetsbesökare är nog bättre. Kvaliteten mäts då via omvandlings- eller avvisningsfrekvensen.
- Du ska kunna agera som resultat av dem. Om en resultatindikator inte gör det möjligt för dig att vidta åtgärder är det inte en bra resultatindikator. Fråga dig själv vad du skulle göra om du kom till kontoret i morgon och den här resultatindikatorn hade fördubblats eller halverats.
- Fokusera på målgruppen och ge dem sammanhang. Om du delar rapporter med andra teammedlemmar bör du tänka på att inte allting är relevant för alla. Om du delar mätverktyg med teammedlemmar kan du försöka rikta deras uppmärksamhet på vad som är viktigast för jobbens skull. T.ex: "50 % av användarna använde sökfunktionen på vår webbplats i förra veckan. Av dessa lämnade 45 % webbplatsen omedelbart efter att ha sett sökresultaten för de tio vanligaste termerna." Det här är användbar information för de teammedlemmar som sysslar med design och arbetar på att förbättra sökningen på webbplatsen. Det är också användbar information för deras chef, men den är kanske onödig för marknadsföringsavdelningen.