Tack vare Internet kan företag av alla storlekar nå ut och sälja direkt till sina kunder utan mellanhänder. Genom webben kan de dessutom snabbt utöka sin verksamhet till andra länder.

Med hjälp av AdWords-kampanjer kan företag enkelt expandera över gränserna. Nedanstående tips kan hjälpa dig att skräddarsy en kampanj för det land eller område som du inriktar dig mot. Lokalt anpassade och korrekt övervakade kampanjer har större chans att bli framgångsrika än direktöversättningar av befintliga kampanjer i ditt hemland.

Välj sökord för olika länder och språk
  • Ange korrekt land- och språkinställningar i verktyg som exempelvis det sökbaserade sökordsverktyget och sökordsverktyget. Då kan du anpassa sökordsförslagen till den aktuella målgruppen.
  • Om du annonserar på ett språk som du själv inte behärskar kan du använda en översättningstjänst eller kostnadsfri onlineöversättare som t.ex. Google Translate för att förstå sökord och annonstext på andra språk.
Förfina dina sökord baserat på land och språk
  • Använd statistiken i ditt konto som underlag för att ta reda på vilka annonser och sökord som fungerar bäst i ett visst land.
  • Kör rapporter som exempelvis rapporten för sökfrågeresultat med omvandlingsinformation för att ta reda på hur väl dina sökord fungerar. Därefter rekommenderar vi att du:
  • Lägger till negativa sökord om du vill utesluta varianter med låg klickfrekvens (CTR) eller hög kostnad per förvärv (CPA).
  • Lägger till sökordsvarianter som fungerar bra för dina ändamål.
  • Ta eventuellt även bort de sökord som fortsätter att fungera dåligt.
Anpassa dina annonstexter till aktuellt land och språk
  • Tänk på att använda korrekta lokala valutor när du anger prisuppgifter i annonstexten.
  • Nämn bara specialerbjudanden som gäller i det aktuella landet, t.ex. avgiftsfri leverans.
  • Ta hänsyn till lokala helgdagar i olika länder och skapa separata annonsgrupper för specialerbjudanden. Om du t.ex. säljer konsumentprodukter på den amerikanska marknaden är det viktigt att lansera din kampanj och ha specialerbjudanden i anslutning till Thanksgiving-dagen, eftersom många amerikanska butiker inleder sin rea dagen efter.
Justera inriktningen
  • Var noga med att språk- och platsinriktningen överensstämmer. Det kanske exempelvis inte är särskilt effektivt att inrikta annonser och sökord på franska på användare i Portugal.
  • Inrikta eventuellt dina annonser på andra länder med samma språk för att utöka trafiken.
  • Tänk på att ta hänsyn till lokala tidszoner och helgdagar om du använder schemaläggning för annonser.
Anpassa din webbplats
  • Alla delar av din webbplats bör vara helt översatta, också sidor med detaljerad information om den aktuella produkten eller tjänsten och alla eventuella länkar. Kontaktuppgifter till kundtjänst (telefonnummer, e-postadresser och liknande) ska vara land- eller språkspecifika.
  • Använd anpassade rapporter i Google Analytics om du vill se exakt vad användarna i ett visst land gör på din webbplats och vill kunna identifiera eventuella hinder för omvandling.
Spåra dina kampanjer och inrikta dig eventuellt på fler länder eller språk.
  • Skapa anpassade rapporter i Google Analytics så att du kan utvärdera kampanjresultatet för de länder och språk som du inriktar dig på.
  • Om du märker att du får trafik från ett visst land som inte omfattas av någon av dina språkspecifika kampanjer kan du låta översätta din webbplats och dina kampanjer och inrikta dig på det landet.
Om du vill veta mer om hur du kan utöka internationella kampanjer rekommenderar vi webbseminariet "Creating multi-lingual AdWords campaigns" som är tillgängligt på engelska.