Julen står för dörren och miljontals människor över hela världen ser fram emot att packa upp sina nya mobiler och hämta sina favoritappar. Det finns fler appar än någonsin att välja mellan, därför är det mycket viktigt att varumärken och utvecklare ger användarna en spännande och användbar upplevelse.

Vi har lanserat nästa generation universella appkampanjer för att hjälpa marknadsförare att visa upp sina appar för de iOS- och Android-kunder som är viktigast, baserat på dina specifika affärsmål. I dag presenterar vi tre nya innovationer som kan göra dina appkampanjer ännu mer engagerande och effektiva i jul.

Skapa engagerande videoannonser magiskt med AutoDirector
Folk älskar att titta på video, och det är YouTube med mer än en miljard användare över hela världen[1] de går till.

Nu kan annonsörer som använder universella appkampanjer enkelt visa sin app i aktion med syn, ljud och rörelse med hjälp av AutoDirector – en innovation som automatiskt skapar engagerande videoannonser som fångar användarens intresse.

AutoDirector hämtar appens beskrivning och betyg, väljer ut de bästa bilderna av din app från App Store eller Google Play, och väljer till och med musik till appens ljudspår. Våra maskininlärningsmodeller jobbar bakom kulisserna för att ta reda på vilken version av dessa videor som gör att fler människor installerar och interagerar med din app på YouTube och de fler än en miljon appar som finns i Googles Display-nätverk.

Video för appkampanj skapad av AutoDirector på uppdrag av OLX, en brasiliansk shoppingapp

Annonsörer världen över använder videor som har skapats med AutoDirector för att få ut mer av sina investeringar i universella appkampanjer. Så här säger Caio Ferreira, chef för resultatmarknadsföring på OLX Brazil: "De nya AutoDirector-videorna hjälpte OLX:s resultatmarknadsföringsteam att få 78 % fler konverteringar via AdWords … Helt otroligt" Läs mer.

Nya sätt att visa upp din app på Google Play
Människor upptäcker appar på många olika sätt, och nästan hälften av alla användare hittar nya appar när de bläddrar i App Store på mobilen[2].

I dag lanserar vi en ny annonsplacering i Google Play, enbart för annonsörer med universella appkampanjer. När användarna bläddrar bland appar i Google Play Butik kan de se annonser i en karusell tillsammans med andra apprekommendationer. Vi kanske till exempel föreslår ett nytt spel som Tap Paradise Cove för användare som installerar appen YouTube Gaming.

Rekommendation av Tap Paradise Cove som visas för en användare som har installerat appen YouTube Gaming

Vi rekommenderar att annonsörer håller ett öga på sina kampanjer eftersom det kan uppstå vissa naturliga ändringar i resultat och visningar när de nya placeringarna införs.

Använda Play-data för att hitta användare som är troliga köpare
Det finns ingen bättre plats att vara på än i fokus på Google Play när användare letar efter relaterade appar. Men det är mycket mer komplicerat att hitta kunder som sannolikt interagerar med din app när de har installerat den.

Nu finns det ett enklare sätt att hitta de kunder som betyder mest. Android-utvecklare som använder fakturering i appar kan nu räkna köp i appar som konverteringar i AdWords utan teknisk integration. Sedan kan du använda universella appkampanjer för att automatiskt hitta fler av dessa värdefulla användare som mer sannolikt gör köp i app i framtiden.

Alternativ för att rapportera appkonverteringar med universella appkampanjer i AdWords

Inte nog med det. Android- och iOS-utvecklare kan definiera viktiga åtgärder i appen – allt från att klara en nivå i Tap Paradise Cove och prenumerera på HBO Now, till att hitta lediga hotellrum på trivago – och hitta nya användare som sannolikt kommer att vidta dessa åtgärder. Annonsörer kan integrera konverteringsdata från appar med AdWords via Firebase Analytics eller andra tredjepartsleverantörer av analysfunktioner.

Det finns mer än fyra miljoner appar som tävlar om användarnas uppmärksamhet under julen. Med dessa innovationer hoppas vi att universella appkampanjer gör det lättare för dig att nå användare som installerar och interagerar med din app långt in på det nya året.

Upplagt av Sissie Hsiao, produktchef för annonsering i mobilappar
Postat av Anna Ekelund, Google Marketing Solutions

I vår officiella guide till att hitta mobilappanvändare kan du läsa mer om hur du kommer igång innan julen är här.