Om du ska bjuda en kompis på middag eller fråga om hotelltips i New York gör du det troligen via sms. Nästan två tredjedelar av alla som äger en smartphone kommunicerar via sms fler än fem gånger om dagen.[1] De använder inte bara sms socialt – 65 % av alla konsumenter säger att de skulle överväga att kontakta ett företag via sms för att få information om en produkt eller en tjänst, eller för att boka in ett möte eller en tid.[2]


Vi har nu lanserat sms-annonser, som låter annonsörerna dra nytta av effektiviteten i sms i sina sökannonser. När du använder sms-tillägg får användarna ett enkelt sätt att inleda en konversation med dig som de kan fortsätta när det passar dem.

När användarna trycker på sms-alternativet startar sms-appen på deras telefoner. Där visas ett på förhand skrivet sms som är anpassat efter produkten eller tjänsten som de är intresserade av. Om du t.ex. marknadsför resor och en användare vill sms:a dig efter att ha sökt efter ”hotell i Göteborg” kan denne skicka eller redigera ditt på förhand skrivna sms: ”Jag vill boka ett hotellrum. Skicka gärna mer information till mig.”



Många annonsörer använder redan sms-annonser, eftersom det är ett nytt och snabbare sätt att kontakta kunderna på mobila enheter – som dessutom ger högre konverteringsfrekvens:

”Sms-annonser har visat sig vara ett bra sätt att hjälpa kunder som redan är intresserade att börja processen med att boka hotell på ett sätt som är praktiskt och enkelt för dem. De kan sms:a en av våra agenter om de har frågor, och sedan fortsätta konversationen när de har tid. De kan skicka bokningsuppgifter innan de slutför bokningen per telefon eller på vår webbplats. Det är en väldigt smidig process som bidrar till att öka förtroendet för vårt varumärke. Konverteringsfrekvensen för sms-tilläggen är 41 % högre än för andra annonstillägg. I kombination med programvara för kundsupport gör sms-tilläggen även att våra agenter kan svara kunderna på ett snabbare och mer kostnadseffektivt sätt. ”
  Gabe Thayn, chef för sökmarknadsföring, TravelPASS Group
”Sms-tillägget är ett praktiskt verktyg som gör att konsumenterna kan interagera med vårt företag på ett sätt som är enkelt och effektivt för dem. De kan sms:a oss snabbt via sms-tillägget när de till exempel pendlar till jobbet, eller när de har bråttom. Det är också ett bra sätt att ställa frågor om de inte hittar svaren på vår webbplats, eller om de vill nå oss när kontoret har stängt. Vårt viktigaste mål är att hjälpa kunderna så mycket vi kan – när vi svarar på deras frågor på ett relevant sätt går det bättre för företaget.”
  Gavin Chan, chef för digital marknadsföring, AnyVan

”Vi har sett fantastiska resultat med sms-tillägget – 80 % högre konverteringsfrekvens jämfört med andra liknande kanaler. Vi har fått kontakt med en viktig kundbas som helst vill använda sms för att ta reda på mer om våra försäkringsprodukter. Utöver att ge användarna ett nytt sätt att kontakta oss känner vi att detta är det absolut snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att få kontakt med dem.”
  Gavin Parker, chef för betald sökmarknadsföring, Auto & General


”Vi började testa sms-tillägg så fort vi hörde talas om dem. Många unga yrkesverksamma kommunicerar gärna via sms och för oss är det spännande att kunna interagera med dem via den kanalen. Vi säljer utrustning och förbrukningsmaterial till industrier, något som kan vara väldigt tekniskt. Ibland har kunderna inte tid att chatta eller ringa, men de behöver ändå mer information. Med sms kan vi förenkla de här samtalen, och kunderna har varit väldigt positiva eftersom de kan ställa en fråga och sedan följa upp när de har tid.”
  Ashar Mairaj, marknadschef, Global Industrial

Mobilanvändare kan kommunicera med företag på fler flexibla sätt än någonsin förut. Sms är ett av de mest populära kommunikationssätten, och nu kan du använda den tekniken för att inleda värdefulla samtal med kunderna. Läs mer om sms-annonser i hjälpcentret. Du kan även läsa våra nya bästa metoder, där du snabbt lär dig hur du kan använda sms-annonser för att skapa en snabbare konsumentupplevelse på mobila enheter och ge konsumenterna användbar information som får dem att vilja köpa något.

Upplagt av Amit Agarwal, ansvarig produktchef, mobilsökningsannonser
Postat av Anna Ekelund, Google Marketing Solutions


[1] Google Kundundersökningar, USA, Kanada, Storbritannien, Australien, oktober 2016, bas: respondenter som äger en smartphone och använder den för att ansluta till internet (n = 1 262 i USA, n = 1 222 i Storbritannien, n = 567 i Kanada, n = 563 i Australien).
[2] Google Kundundersökningar, USA, Kanada, Storbritannien, Australien, oktober 2016, bas: respondenter som äger en smartphone och använder den för att ansluta till internet (n = 1 036 i USA, n = 1 032 i Storbritannien, n = 489 i Kanada, n = 485 i Australien).