En värld full av skärmar

Såvida du inte befunnit dig under en sten det senaste året (eller 3), är du säkert medveten om den ökade tillväxten och vikten för mobila enheter inom onlinemarknadsföring (såsom inom det mesta vi gör idag).

2015 var året då mobila sökningar online gick om de via datorer & laptops och många företag känner av denna förändring.

“Varför är detta år så speciellt?” är frågan vi får nästan dagligen från våra annonsörer när vi går igenom och analyserar deras data. Det slående i alla dessa case är att deras resultat påverkats och kännt av förflyttningen från just datorer & laptops över till klick från annonser på mobila enheter.

I ett specifikt case, ökade sökvolymerna på mobila enheter jämfört med datorer/laptops från 20% till över 80% inom tidsramen av ett år.

Ett case är ingen sanning säger ni, men vi har över alla vertikaler observerat en ökning på mellan 10-15% för mobila sökningar (se exempel nedan):



Dessutom sker över 90% av alla online-konverteringar först efter att besökaren använt mer än en enhet. Och ännu mer intressant är att vi ser att användare reagerar negativt på hemsidor som inte är mobiloptimerade.

Från användarens perspektiv är våra mobiltelefoner en del av vår privata sfär; så här är det extra viktigt att våra behov uppfylls. Till exempel säger 50% av användare att de är mindre benägna att använda ett företag som de redan gillar, om deras hemsida inte är optimerad för mobila enheter.

Men trots all denna information, eller kanske på grund av den, kan det vara svårt att finna den rätta vägen mot “mobile readiness”.

Under den kommande veckan kommer jag därför ta upp några av de vanligaste ämnerna kring mobiloptimering, och komma med användbara tips.

Under tiden rekommenderar vi vår mobila videoserie.


Nästa mobiluppdatering : mSites, grunderna!

Skrivet av Veronika Hinterdorfer-McInerney, Marketing Consultant, Mobile Lead DACH, Google
Översatt av Marcus och Sak, Google AdWords