När jag började på Google för 13 år sedan arbetade jag med annonsteknik och skapade produkter som baserades på föreställningen att en onlineannons bara var effektiv om den ledde till ett klick och ett köp. Det lät enkelt på den tiden, men faktum är att det har revolutionerat hur företag interagerar med konsumenter.

I dag är vår bransch mitt uppe i en annan revolution, och det är tack vare den där lilla prylen vi alltid bär med oss: telefonen. Hela dagen, när vi vill åka någonstans, titta på eller köpa något, sträcker vi oss efter mobilen för att få hjälp – oavsett om det gäller att hitta det bästa hotellpriset eller köpa den perfekta bilen. Och miljarder gånger per dag hittar vi det vi söker på Google, YouTube, Maps och Play. På den digitala konferensen dmexco i Köln, Tyskland, presenterade jag två annonsinnovationer för sådana stunder. Det är två nyskapande funktioner som hjälper konsumenter att hitta det de är ute efter, i rätt ögonblick.

Flytta fokus från installationer och hitta dina mest värdefulla kunder
Appar utgör en stor del av det mobila och är en allt viktigare kontaktpunkt för konsumenter. Hittills har utvecklare och annonsörer fått mer än tre miljarder apphämtningar via AdWords.1 Jag träffar många av er från hela världen för att lära mig mer om hur ni interagerar med era användare på kreativa sätt – det är det bästa med mitt jobb. Något jag ofta får höra är att användare som interagerar med ett företags app är verksamhetens viktigaste användare. Det handlar inte bara om att få fler installationer, det handlar också om att erbjuda betydelsefulla åtgärder i apparna – oavsett om det är att nå en viss nivå i ett spel eller att slutföra ett köp. Vi bestämde oss för att hitta en lösning för det.

På dmexco i morse presenterade jag nästa generations universella appkampanjer, som är tillgängliga för alla annonsörer världen över. Med hjälp av universella appkampanjer i Google Sök, Play, på YouTube och miljontals webbplatser och appar i Googles Display-nätverk kan företag hitta de viktigaste kunderna, baserat på definierade affärsmål.

Trivago, en populär app för hotellsökningar, var bland de första att testa den nya versionen av universella appkampanjer. Företaget hjälper resenärer att hitta det perfekta hotellrummet, och de är väl medvetna om att det är troligare att användare som klickar på ett erbjudande faktiskt tar nästa steg: att boka en vistelse.




Exempel på användarens väg från installation till att titta på ett hotellerbjudande

Liksom trivago väljer du också vilken aktivitet i appen du vill optimera för, oavsett om det handlar om att utnyttja ett erbjudande eller nå en viss nivå i ett spel. Du kan använda tredje parts mätningslösningar eller Googles egna mätningslösningar för appar, som Firebase Analytics, för att mäta de valda aktiviteterna. När du har definierat aktiviteterna i appen i AdWords, valt analyslösning och ställt in kostnaden per installation aktiverar Google vår intelligenta algoritm. Universella appkampanjer beräknar otaliga signaler i realtid så att annonserna ständigt finjusteras och du kan nå de viktigaste användarna vid rätt pris med hjälp av Googles största tjänster. När användare börjar interagera med dina annonser får vi en förståelse för var de mest värdefulla användarna finns. Vi kan till exempel lära oss att de användare som utnyttjar flest hotellerbjudanden är de som tittar på resevloggar på YouTube. Då visar vi fler annonser från ditt företag i den typen av YouTube-kanal.

I trivagos fall bidrog universella appkampanjer till att de kunde hitta användare som med större sannolikhet skulle klicka på hotellerbjudanden i appen för att boka ett rum. Som en följd av det fick reseföretaget nya kunder som var 20 % värdefullare för verksamheten på både Android och iOS.

Det här är en stor förändring av hur Google kan bidra till en utökad appverksamhet. Vi lyssnar på er och fokuserar inte längre bara på själva installationen. Målet med universella appkampanjer är att bidra med användarengagemang och värde till de appar som ni utvecklat.

Omvandla överväganden till åtgärder med TrueView for action
Den mobila revolutionen har inte bara ändrat hur vi söker eller interagerar med appar, den har också ändrat hur vi interagerar med nästan alla medietyper. Det är som allra tydligast när det gäller hur vi tittar på videoklipp. Det ser vi varje dag på YouTube.

I en ny studie uppger 47 % av de amerikanska användarna i åldern 18 till 54 att de tar hjälp av YouTube när de ska fatta ett köpbeslut – det är uppskattningsvis 70 miljoner personer som använder YouTube varje månad i det syftet.2 De här avgörande ögonblicken är möjligheter för företag att interagera med konsumenter när det verkligen gäller, så vi ville göra det enklare för konsumenter att gå från övervägande till köp.

Under de senaste åren har vi utvecklat vårt TrueView-format för hur videoannonser tillför värde för resultatinriktade marknadsförare. TrueView för appkampanjer och TrueView för shopping gör det oerhört enkelt för företag att öka antalet hämtningar och köp direkt från YouTube. Men hur fungerar det med andra typer av konverteringar, som att begära en offert, boka ett hotellrum, registrera sig för nyhetsbrev eller boka en provkörning?

I dag är jag mycket stolt över att kunna presentera TrueView for action: ett nytt format som uppmanar användare att vidta en onlineåtgärd som är viktig för ditt företag.




Exempel på TrueView for action

Med TrueView for action blir videoannonser mer åtgärdsvänliga genom att de visar anpassade uppmaningar under och efter videoannonsen. Uppmaningen till åtgärd kan anpassas efter specifika användningsområden, som ”Begär offert”, ”Boka nu” eller ”Registrera dig”. Eftersom det här är ett enkelt tillägg i videon har du, utöver fördelarna med att visa videon för en engagerad målgrupp, också chans att förbättra resultatet. Det här är särskilt fördelaktigt för företag som erbjuder produkter eller tjänster med hög övervägandegrad, som finansiella tjänster, bilförsäljning eller reseförsäljning. TrueView for action kan hjälpa dig att få kunderna att närma sig ett köp genom att uppmuntra åtgärder som att boka in ett möte eller be om mer information. Vi ser fram emot att börja testa det här nya formatet med annonsörer under resten av året.

Eftersom konsumenter lever i en värld där det mobila står i fokus, är det allt viktigare för företag att skapa helt nya mobila upplevelser. Vi vet att det inte alltid är så lätt, men Google står till er tjänst. Det har varit så inspirerande att få se att så många av er ger era kunder enastående upplevelser, och jag anser att dmexco förkroppsligar den här gemensamma ambitionen och det innovativa tankesättet när det gäller mötet mellan varumärken och konsumenter. Jag ser fram emot att träffa fler av er och fortsätta tillsammans på den här resan.

Upplagt av Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce



1 Googles interna data, global
2 Google/Ipsos Connect, YouTube Sports Viewers Survey, USA, mars 2016 (urval=1 500, 18–54 år)