Övergången till mobilt är inte längre något som håller på att ske, eller som vi väntar på. Den har redan skett. På Google Performance Summit i maj lanserade vi en helt ny annonsplattform som vi har utvecklat från grunden. Den hjälper konsumenter och marknadsförare att lyckas i den nya situation vi befinner oss i, där mobilen står i första rummet. Utökade textannonser och responsiva annonser ger liv åt den yta du använder för att nå ut till konsumenter medan enhetsbudjusteringar ger dig mer kontroll och flexibilitet, så att du kan optimera precis som du vill.

I dag inleder vi lanseringen av de här innovationerna i AdWords, och snart kan annonsörer i hela världen använda dem.

Kom igång med utökade textannonser
Tidigare i år tog vi bort annonserna på höger sida vid sökningar för att göra sökupplevelsen bättre och mer konsekvent på mobila enheter, datorer och surfplattor. Det banade väg för den största uppdateringen av vårt annonsmaterial sedan AdWords såg dagens ljus för första gången för 15 år sedan.

Utökade textannonser är optimerade för de vanligaste skärmstorlekarna på smartphones. Här kan du använda två rubriker med 30 tecken styck och en enda, 80 tecken lång beskrivningsrad. Det innebär att du kan använda nästan 50 % mer annonstext för att framhäva dina produkter och tjänster
 
Standardtextannons Utökad textannons


Enligt våra undersökningar är längre annonsrubriker bra för mobilanvändare eftersom de får mer information om ditt företag innan de klickar på annonsen. Vi vill passa på att dela med oss av några tidiga framgångsberättelser från annonsörer som redan har börjat använda utökade textannonser:




G.jpg
”På Guitar Center har vi ett nära samarbete med vår byrå Adlucent, så vi blev en av de första som fick börja använda utökade textannonser. Tack vare att vi får mer utrymme i annonserna kan vi lyfta fram våra erbjudanden och reor samtidigt som vi behåller det viktiga varumärkesbudskapet. Det gjorde vi bland annat till USA:s nationaldag den 4 juli. Bara i kampanjer som inte fokuserar på varumärket har vi sett nästan en fördubbling av CTR.” – Robert Spears, chef för digital marknadsföring på Guitar Center
L.jpg
”Utökade textannonser har gett oss på L'Oréal och vår byrå iCrossing enorma möjligheter. Nu kan vi visa både djupet och bredden på vårt sortiment med skönhetsprodukter och få fler att älska vårt varumärke – med ett enda annonsmaterial. Hittills har utökade textannonser hjälpt oss att nå en 92-procentig ökning av klickfrekvensen för ett av våra varumärken, jämfört med våra gamla textannonser.” – Kirsty Woolley, förvärvschef, flera kanaler på L'Oréal Luxe
E.jpg

”Konkurrensen i telekombranschen är hög, så det var otroligt viktigt för EE och vår byrå MEC att börja använda utökade textannonser så snabbt som möjligt. Redan från början använde vi möjligheten att lägga till extra text för att berätta en bättre historia kring varumärket och ge konsumenterna mer information. Genom att kombinera värdeerbjudandet ”50 % snabbare nätverk” med information om EE:s konkurrenskraftiga priser och paket har vi kunnat öka klickfrekvensen med upp till 79 %.” – Sam Richardson, chef för digitala medier, EE
K.png
”Kueski tog direkt chansen att använda utökade textannonser och implementerade omedelbart en strategi för våra mest effektiva kampanjer. Vi har kunnat framhäva hur snabb vår tjänst är och hur säker vår plattform är i extrautrymmet i annonsen, och det har gett riktigt bra resultat, bland annat en 18-procentig ökning av konverteringsfrekvensen för generiska sökordskampanjer.” – Rodolfo Orozco, chef för användarförvärv på Kueski


Det är viktigt att annonsörerna kan börja använda utökade textannonser så snart som möjligt, särskilt eftersom storhelgerna är i antågande. Vi vill hjälpa dig att komma igång, så vi har skapat en guide med bästa metoder som visar våra bästa tips och råd om hur du skapar och optimerar utökade textannonser. Till exempel:
  • Titta på hela annonsmaterialet och tänk nytt med fokus på rubriker för bästa resultat.
  • Skapa och testa flera utökade textannonser för varje annonsgrupp, så att du kan avgöra vilket annonsmaterial som fungerar bäst för ditt företag.

AdWords Editor och AdWords-API:et har också stöd för utökade textannonser, vilket innebär att du kan skapa och redigera många annonser samtidigt och därmed spara tid. Om du hanterar annonser med hjälp av verktyg från tredje part har DoubleClick Search, Kenshoo och Marin Software också stöd för utökade textannonser.

Från och med 26 oktober 2016 går det inte längre att skapa eller redigera standardtextannonser. Du kan alltså bara skapa och redigera textannonser i formatet utökade textannonser efter detta datum. Befintliga standardtextannonser fortsätter att visas tillsammans med utökade textannonser.


Skapa responsiva annonser för visning

När mobilen kommer i första rummet måste visningsannonser passa in perfekt i de webbplatser och appar som kunderna använder, samtidigt som upplevelsen ska vara likadan på olika enheter. Vi har skapat responsiva annonser för visning, som anpassas efter den växande mångfalden bland innehållstyper och skärmstorlekar. Du tillhandahåller rubriker på 25 och 90 tecken, en beskrivning på 90 tecken, en bild och en webbadress. Google designar annonser som är snygga i över två miljoner appar och webbplatser i Googles Display-nätverk (GDN). Responsiva annonser öppnar även upp för nya integrerade annonsutrymmen, så att du kan engagera konsumenterna med annonser som matchar utseendet och känslan i den app eller på den webbplats de befinner sig.

Just.png

JustFab.de är en modeåterförsäljare som vill nå fler kunder när de använder onlineinnehåll. JustFab skrev rubriker om sina senaste kampanjer, beskrivningar som framhävde populära produkter som capribyxor och remsandaler och bilder på bästsäljande produkter. Sedan designade Google annonser som passar överallt på GDN. Det ledde till att JustFab fick 56 % högre konverteringsfrekvens och en minskning av CPA på 55 %.

Ange enhetsbudjusteringar

När vi skapar nya typer av annonser som fungerar när mobilen kommer i första rummet är det viktigt att det finns flexibla verktyg som hjälper dig att optimera resultaten på enhetsnivå. Tack vare de nya enhetsbudjusteringarna kan du dra nytta av funktioner som gör det effektivt att hantera en sammanhållen kampanj som når kunder på flera enheter. Samtidigt har du stor kontroll och kan ange enskilda budjusteringar för varje enhetstyp – mobila enheter, datorer och surfplattor. Vår uppdaterade guide med bästa metoder hjälper dig att utvärdera din budstrategi och ställa in exakta resultatmål enligt det fulla värdet på mobila enheter.

Även om du kan använda enhetsbudjusteringar för att optimera på en mer detaljerad nivå måste du ändå ta hänsyn till annat som påverkar resultaten, som plats, tid på dagen och målgrupp. Vi rekommenderar att du använder automatisk budgivning för att optimera i stor skala med tanke på de många olika kontextuella faktorerna. Med smart budgivning kan du använda hela kraften i Googles maskininlärning, så att du kan ange mer välgrundade bud och få ut så mycket som möjligt av din marknadsföringsbudget. De senaste innovationerna inom smart budgivning finns både i AdWords och i DoubleClick Search. Under de kommande veckorna kan du också ställa in enhetsspecifika CPA-målmed smart budgivning för mål-CPA i AdWords.

Konsumenterna använder teknik på nya sätt för att komma i kontakt med världen omkring. Därför har vi gjort om AdWords, i allt från annonsformat till budgivning, för att hjälpa dig att nå potentiella kunder på sätt som är mer meningsfulla och relevanta. Vi ser fram emot att gå igenom den här processen med dig och ser fram emot att höra vad du tycker.

Upplagt av Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce