Effektiv budhantering är en grundläggande del i all lyckad digital marknadsföring. I dag är vi glada att kunna presentera Smart Bidding, det nya namnet på konverteringsbaserad automatisk budgivning i AdWords och DoubleClick Search som reflekterar den kraftfulla maskininlärning som används.


Smartare budgivning för bättre resultat
Smart Bidding bygger vidare på Googles djupgående erfarenhet av att använda maskininlärning för att driva en rad olika produkter, däribland Google Assistent, automatiskt skapande av album i Google Foto och AlphaGo, det första datorprogrammet som någonsin slagit en professionell spelare i spelet Go. Smart Bidding kan ta hänsyn till flera miljoner olika signaler för att fastställa det optimala budet och finjusterar kontinuerligt modellerna utifrån ditt konverteringsresultat på olika budgivningsnivåer, så att du kan få ut ännu mer av din marknadsföringsbudget.


Även när det stöter på områden med en lägre konverteringsvolym kan Smart Biddings inlärningskapacitet snabbt maximera noggrannheten i dina budgivningsmodeller, så att du kan optimera den långa svansen på ett bättre sätt. Det utvärderar mönster i kampanjstrukturen, på målsidor, i annonstext, produktinformation, sökordsfraser och mycket mer, så att mer relevanta likheter mellan budgivningsobjekt identifieras och därmed kan kunskap mellan de olika budgivningsobjekten utbytas.


Utöver maskininlärningskapaciteten är Smart Bidding uppbyggt på tre pelare som har inspirerats av feedback från er annonsörer om vad som är viktigt i en budgivningslösning:
  • Exakt budoptimering skräddarsydd efter användarkontexten.
  • Flexibla resultatkontroller som tar hänsyn till dina unika verksamhetsmål.
  • Transparent rapportering som ger en tydlig inblick i hur dina bud presterar. 

Det kommer snart fler innovationer inom dessa områden i AdWords. Du hittar en komplett översikt över AdWords Smart Bidding här.


Nya budsignaler som ger dig en mer utförlig bild av användarkontexten
AdWords Smart Bidding skräddarsyr bud för varje auktion i Googles olika tjänster, vilket vi kallar budgivning vid auktionen. På så sätt kan du registrera en rad olika signaler som utgör användarkontexten i en viss auktion, däribland signaler som enhet och plats, som är tillgängliga som manuella budjusteringar, och ytterligare signaler och signalkombinationer som är unika för AdWords, som webbläsare och språk. Vi utforskar hela tiden nya signaler som kan förutspå resultat att lägga till i våra budmodeller. Dessa omfattar några nyheter, som platsinnebörd och liknande produktattribut, och även annat, såsom säsongsvariation och priskonkurrens, som kommer snart. Läs mer.


Ange resultatmål för enheter med budgivning med mål-CPA 
Enheter är en viktig dimension i kampanjoptimering och med nya mål-CPA med resultatmål för enheter kan du ange separata CPA-mål för varje enhet. Om du till exempel annonserar inom telekom och får bättre potentiella kunder från mobila enheter på grund av högre konverteringsfrekvens för samtal och besök i butik kan du nu ange ett högre mål-CPA för mobila enheter jämfört med andra enheter för denna offlinedata. Alla annonsörer får tillgång till detta i sök- och visningskampanjer under de kommande veckorna.


Budgivningsstatusar och varningar i fokus
Transparent rapportering är tillgängligt med AdWords Smart Bidding och visar exakt hur dina budstrategier presterar och varnar direkt för problem som kräver din uppmärksamhet. Detta omfattar nya budspecifika varningar, som är tillgängliga nu, och ingående resultatrapporter för budstrategier på kampanjnivå, som lanseras just nu. Under de kommande veckorna integrerar vi även budgivningsstatusar centralt i statuskolumnerna för dina primära kampanjer och annonsgrupper. Läs mer om dessa nya rapporteringsfunktioner.


Annonsörer som AliExpress, SurveyMonkey och Capterra använder redan AdWords Smart Bidding för att generera bättre resultat.


AliExpress logo
AliExpress är ett dotterbolag till Alibaba-koncernen och ett globalt e-handelsföretag. De har använt kampanjutkast och experiment för att testa mål-CPA i jämförelse med sin befintliga budgivningslösning. ”Vi ville få tillgång till mer varierande signaler för vår budgivning, så att vi kunde göra den mer dynamisk och bidra till att öka onlineförsäljningen på flera marknader”, säger Jessy Sheng, marknadsföringsansvarig. Efter bara en månad med mål-CPA kunde de se en konverteringsökning på 93 % och en CPA-minskning på 46 %. ”Med utkast och experiment kan vi enkelt testa nya budstrategier snabbare än någonsin, vilket är viktigt i vår snabbrörliga verksamhet. Smart Bidding med mål-CPA gav fantastiska resultat som vi kunde agera på och vi ser fram emot att utöka det till fler kampanjer.”


Survey Monkey logo
SurveyMonkey är branschledande inom webbaserade enkäter. Med stark konkurrens om sökorden är ledande budhantering en prioritet för SurveyMonkey, så att de kan maximera resultatet av sin marknadsföringsbudget. ”Vi testar gärna alla funktioner som ger oss mer konverteringar och hjälper oss att nå vårt CPA-mål”, säger Brittany Bingham, ansvarig för onlinemarknadsföring. ”Efter att ha testat AdWords Smart Bidding i bara tre veckor kunde vi se en konverteringsökning på 44 %, vilket är fantastiskt. Vi ser fram emot att utöka Smart Bidding med mål-CPA till fler kampanjer.”


Capterra logo
Capterra erbjuder ett smart sätt för företag att hitta rätt programvara genom att ge köparna omfattande användarrecensioner, produktbetyg och detaljerad informationsgrafik. Med en stor, komplicerad kampanjstruktur som sträcker sig över mer än en miljon sökord, 400 programvarukategorier och inriktning på mer än 30 länder ville dess annonseringsteam gå ifrån manuell budgivning så att de kunde fokusera på andra tillväxtmöjligheter. Zachary Rippstein, marknadsföringschef på Capterra, säger: ”Vi har blivit mycket effektivare med AdWords Smart Bidding. Men vi har även kunnat se en stor förbättring av resultatet och vinsttillväxten, vilket är ännu viktigare. Med hjälp av mål-CPA kunde vi uppnå en vinst under testperioden som var 121 % högre jämfört med kontrollperioden.”


Om du vill veta mer om AdWords Smart Bidding kan du gå till Hjälpcentret och läsa våra bästa metoder för att maximera din framgång med hjälp av automatisk budgivning. Om du är en DoubleClick-annonsör eller vill hantera bud och kampanjer över flera sökmotorer kan du läsa mer om DoubleClick Search Smart Bidding.


Skrivet av Anthony Chavez, Product Management Director, Search Ads, Google
Postat av Anna Ekelund, Google Adwords