Förra året lanserade vi remarketinglistor för Shopping för att hjälpa dig återuppta kontakten med tidigare besökare på webbplatsen. Nu gör vi det enklare för dig att få tillbaka dina lojala kunder när de handlar på Google, med hjälp av befintlig kunddata för offline- och online-signaler. Idag lanserar vi Kundmatchning för Shopping, en ny möjlighet att fokusera kampanjerna på dina mest värdefulla målgrupper – dina tidigare kunder, premiemedlemmar, prenumeranter på nyhetsbrev eller lokala butikskunder.

Det finns redan på söknätverket, Gmail och YouTube, men nu lanserar vi Kundmatchning även för Shopping-annonser. Med Kundmatchning för Shopping kan du ladda upp en lista över e-postadresser på ett säkert och integritetsskyddat sätt. Dessa matchas sedan med användare som är inloggade på Google.

Så här fungerar kundmatchning
Du kan använda Kundmatchning för att öka varumärkets och produkternas synlighet för dina mest värdefulla kunder när de söker. Säg att du är en återförsäljare som specialiserat dig på sportvaror och du har ett bonusprogram för hängivna fotbollsfans. Eftersom det är fotbollssäsong har du en grupp med kunder som troligtvis tänker köpa något snart. Genom att använda Kundmatchning kan du öka budet för den kundgruppen och nästa gång en kund söker efter varor kan du visa rätt produkt vid rätt tillfälle.

Med Kundmatchning för Shopping kan du justera buden för olika grupper av dina viktigaste kunder. Börja med att ladda upp en lista med e-postadresser till AdWords, som matchas säkert och integritetsskyddat med inloggade användare på Google. Därefter kan du skapa en remarketinglista för att nå ut till de här kunderna i dina kampanjer.

Charlotte Russe justerar sin publikstrategi med Kundmatchning
Charlotte Russe, en modekedja för unga kvinnor, använde Kundmatchning för Shopping för att vidareutveckla företagets strategi att attrahera värdefulla kunder när de söker. Teamet bakom Charlotte Russe fokuserade på att justera bud för att hitta de mest lojala kunderna när de sökte i deras vanligaste kategorier. När kunderna sökte efter kläder såg Charlotte Russe till att de fanns med i övervägandet.

Screen Shot 2016-07-13 at 20.12.45.png


”Det var verkligen spännande att prova Kundmatchning för Shopping. Vi skapade olika listor för att dela upp kundgrupperna, vilket resulterade i en betydligt högre CTR (upp till 60 % högre) och konverteringsfrekvens (upp till 30 % högre) för kunder som kom från kundmatchningslistor.” – Stefanie Tong, Marketing Manager, Charlotte Russe


Kundmatchning för Shopping lanseras senare i sommar. Du kan registrera dig här om du vill delta i den aktuella beta-versionen.

Upplagt av Archana Kannan, Product Manager på Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords