För många marknadsförare kan det vara svårt att hantera tekniken som kopplar ihop offlinekonverteringar med de sökord och annonser som ledde fram till konverteringarna. Ofta måste de fatta beslut på grundval av uppgifter från olika källor, eller också kanske de inte har några uppgifter alls att grunda besluten på. Det gör det svårt att förstå det verkliga värdet av AdWords-kampanjerna.

Därför presenterar vi AdWords Conversion Import for Salesforce. AdWords Conversion Import for Salesforce mäter värdet av dina offlinekonverteringar som kommer från onlineklick via AdWords, utan att du behöver utvärdera AdWords-uppgifterna och CRM-uppgifterna manuellt.


Så fungerar det
När du har länkat ihop dina AdWords- och Salesforce-konton kan du välja vilka milstolpar, exempelvis leadkvalificering eller vunnen affär, du vill spåra som konverteringar. När någon klickar på din annons och besöker din webbplats registrerar webbplatsen ett unikt Google-klick-id som anger vilken annons besökaren klickade på. Om besökaren skickar in ett leadformulär på webbplatsen skickar webbplatsen klick-id:t till Salesforce, där det sparas med motsvarande lead och framtida säljmöjligheter.

AdWords undersöker regelbundet ditt Salesforce-konto och ser om du har registrerat nya viktiga milstolpar i säljtratten som resultat av annonsklick. Om så är fallet räknar AdWords milstolparna som AdWords-konverteringar.

Peninsula, Storbritanniens största team med experter på HR och personaljuridik, säger ”Tack vare AdWords Conversion Import for Salesforce har vi nu möjlighet att se vilka sökord som leder till bra leads. Det har gjort att vi koncentrerar aktiviteterna på rätt områden och använder budgeten bättre. Sedan vi började använda funktionen har vi upplevt en minskning av kostnaden per lead med elva procent som resultat av omfördelning av budget och sänkning av bud på sökord med dåligt resultat, men som ändå hade bra positioner.”




Fokus på klick med betydelse
AdWords Conversion Import for Salesforce ger dig en mer omfattande vy över säljaktiviteterna och möjligheten att justera era bud och budgetar så att de blir effektivare. Du kan exempelvis öka buden på sökord som leder till högkvalificerade leads eller pausa annonser som leder till klick men inga affärsmöjligheter. Det gör att du inte bara kan använda din budget klokare, utan också optimera annonsstrategin för bättre resultat.

Läs mer
Mer information om AdWords Conversion Import for Salesforce finns i AdWords hjälpcenter. Den här lösningen kan bara fås i samband med en inbjudan under de kommande månaderna. Den blir tillgänglig för alla annonsörer senare i år. Om du vill ha en inbjudan innan lösningen blir tillgänglig för alla, kontaktar du en säljare hos Google alternativt skickar du in dina uppgifter här.

Upplagt av Jon Diorio, produktansvarig, AdWords
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords