Hej allesamman och välkomna till vårt nordiska nyhetsbrev för Juni 2016! Under sommaren lägger vi upp ett nyhetsbrev per månad istället för två. Vi hoppas så klart att alla får en chans att njuta till fullo av sommaren!

I denna månads nyhetsbrev kommer vi dela med oss av olika insikter kring hur mobile knyter kunder till fysiska butiker, påminna er om kommande produktuppdateringar som annonserades under Global Performance Summit 2016, samt presentera ett nytt verktyg för konsoliderad testning av mobila hemsidor.

Mobile knyter kunder till fysiska butiker

I en tid då vi blir mindre och mindre bundna till specifika platser för att få information om världen runt om kring, är det helt avgörande att ens närvaro är finjusterad och inriktad för att maximera kundens upplevelse med mobila enheter. Mobila enheter driver butiksbesök på många olika sätt - men den typiska kunden är en som under rörelse letar efter något specifikt, eller som letar efter idéer och inspiration och potentiellt vill komma in i butiken för mer information.

Man kan säga att mobile har tagit över alla möjliga traditionella guider och kataloger genom att leda kundbeteende och hjälpa kunder välja den bästa butiken att besöka. Till exempel ser vi globalt sätt att 30% av Googles sökningar är platsrelaterade. Läs mer om detta och andra intressanta idéer i denna korta, visuella och informativa artikel.

Nya AdWords and Analytics produktuppdateringar under 2016

Under Global Performance Summit 2016 i slutet av Maj, presenterade vi en rad olika uppdateringar som kommer släppas under året. Även om dessa bara är en bråkdel av alla spännande ändringar som kommer till AdWords och relaterade produkter, är dom nog för att fånga blicken hos alla som är intresserade av digital marknasföring. Läs mer om detta i ett tidigare nyhetsbrev. Här är tre av dom planerade uppdateringarna:
  • Utökade textannonser: en större uppdatering av textannonser som ger möjlighet för två olika rubriker (med 30 tecken var) och en 80-tecken lång beskrivning.
  • Budmodifierare för alla enheter: du kommer kunna modifiera dina bud så som du vill, för alla enheter.
  • Flera möjligheter för att marknadsföra ens adress: Du kommer kunna visa kartnålar på Google Maps och marknadsföra My Business företeckningar i söksresulat.

Spitternytt testverktyg för mobila hemsidor

Tidigare har vi haft flera verktyg för att analysera olika aspekter av din hemsida. Men nu har vi lagt ihop Mobile Friendly- och PageSpeed Insightsvertygen till ett konsoliderat verktyg som heter Mobile Web Site Testing Tool.

Skrivet av Antti Kauttonen, Google AdWords 
Översatt av Sakarias, Google AdWords