Vi går inte längre mot det mobila. Vi är redan där.

Varje år utförs biljontals sökningar på Google och mer än hälften av dem kommer från mobila enheter. Om vi tittar på de miljontals webbplatser som använder Google Analytics i dag kan vi se att mer än hälften av all webbtrafik kommer från smartphones och surfplattor.

När vi frågade användare om de kunde beskriva vilken roll smartphonen har i deras liv använde de uttryck som ”förlängning av handen”, ”betjänt” och ”livlina”. De vänder sig till sin ständiga följeslagare under dagen när de ställs inför situationer som Jag vill veta, Jag vill åka till, Jag vill göra och Jag vill köpa.

För att göra det enklare för marknadsförare att lyckas i vår mobila värld har vi gett AdWords en ny design – inifrån och ut – och gått igenom allt från annonsmaterial och budgivning till arbetsflöde och mätning. Vi gör det också lättare för marknadsförare att sammanlänka den digitala och fysiska världen.

Eftersom platsrelaterade mobilsökningar ökar 50 % snabbare än andra typer av mobilsökningar är det uppenbart att konsumenter rör sig obehindrat mellan online- och offlinevärlden. Därför är det viktigt att hjälpa marknadsförare att också börja tänka i de banorna.

Det var oerhört spännande att presentera de nya innovationerna för annonsörer i morse på Google Performance Summit. Nedan finns de viktigaste punkterna från dagens presentation. Du kan titta på en repris av hela programmet här.

Ett omarbetat AdWords för en mobil värld
De senaste åren har vi upptäckt att det är två vitt skilda saker att ta hänsyn till mobila enheter när annonser utformas och att utforma något särskilt för mobila enheter. Det är också därför vi ser på AdWords med helt nya ögon.

Hur ser textannonser ut i en värld där det mobila står i fokus? Mobilanvändningen har revolutionerat annonsutrymmet. Tidigare i år tog vi bort annonserna som visades till höger på datorskärmen för att förbättra sökupplevelsen och göra den mer enhetlig över olika enheter. Då kunde vi också introducera de största förändringarna av våra textannonser sedan AdWords lanserades för 15 år sedan.

De nya utökade textannonserna i Adwords är optimerade för de vanligaste smartphoneskärmarna. De har ett större annonsutrymme så att du kan visa mer information om dina produkter och tjänster innan användaren klickar på annonsen. Det här är de största förändringarna:



Tack vare de här uppgraderingarna fungerar annonserna bättre på olika skärmar, särskilt för konsumenter som använder mobila enheter och som vill veta exakt vad som erbjuds innan de besöker webbplatsen.

Baserat på tidigare tester har annonsörer rapporterat en ökning i klickfrekvens på upp till 20% jämfört med tidigare textannonser. Vi uppmanar er att starta planeringen för denna uppdatering innan vi släpper den senare i år.

Hur ser visningsannonser ut i en mobil värld? Från hemsidor till appar till video, mobilerna har öppnat upp ett universum av nya möjligheter att nå era kunder. Responsiva visningsannonser anpassas efter olika typer av innehåll, former och storlekar på mer än två miljoner utgivarwebbplatser och -appar i Googles Display-nätverk (GDN). De öppnar också upp nya integrerade annonsutrymmen så att du kan engagera konsumenter med annonser som matchar utseendet och känslan i det innehåll de tittar på. Enda ni behöver göra är att ge oss en rubrik en beskrivning, en bild och en URL - och Google kommer automatiskt att designa dessa vackra responsiva annonser: 
              "Responsiva annonser för display anpassar sig för att matcha, oavsett app eller sida på GDN"


Vi utökar också räckvidden för remarketingkampanjer i GDN genom att du får åtkomst till cross-exchange-annonsutrymmet, vilket inkluderar mer hemsidor och appar runt om i världen. Med det här utrymmer ökade Europeiska flygbolaget SAS sina konverteringar med 20% till en liknande CPA för sina remarketingkampanjer. Läs mer här. 

Hur ser budgivningen ut i en mobil värld? Marknadsförare behöver större kontroll och flexibilitet för att kunna optimera bud på specifika enheter. Under de kommande månaderna kan du ange olika budjusteringar för olika enhetstyper – mobila enheter, stationära datorer och surfplattor. Det betyder att du kan förankra ditt basbud för ett visst sökord på den enhet som är viktigast för ditt företag. Sedan kan du ange budjusteringar för de andra enheterna. Du får också ett större spelrum när det gäller att justera bud med upp till hela 900 %. Nu när du har större kontroll kan du optimera med större precision och samtidigt hålla det enkelt med en enda kampanj som når konsumenter med olika enheter.

Det mobila sker lokalt och hjälper marknadsförare att sammanlänka den digitala och fysiska världen
Nästan en tredjedel av alla mobilsökningar har med plats att göra. Användarnas online- och offlinevärld kolliderar – du kanske kollar upp restaurangtips för en fredagkväll eller letar efter en butik som säljer gummistövlar i din storlek.

För att hjälpa annonsörer att nå ut till konsumenter som söker efter adresser till fysiska butiker introducerar vi lokala sökannonser på Google.com och Google Maps. Annonsörer som använder adresstillägg kan lyfta fram företagsadressen för konsumenter som till exempel söker efter ”skoaffär” eller ”bilreparation nära mig”. Läs mer här.

Vi satsar också på mer varumärkesinriktat, anpassat innehåll för företag på Google Maps – för att hjälpa dig att öka antalet besök i butik. Vi testar olika annonsformat i Maps som gör det enklare för användare att hitta företag när de är i närheten av dem. Maps-användare kan till exempel börja se sponsrade nålar för närbelägna kaféer, bensinstationer eller lunchrestauranger längs vägen. Lokala företagssidor får också ett helt nytt utseende och vi lägger till nya funktioner, som specialerbjudanden och möjlighet att bläddra i produktsortimentet, för att uppmuntra konsumenter att utforska din butik innan de ens är framme vid den. 


annonserad pin och företagssida


Hur mäter du resultatet när onlineannonserna får fler att besöka dina butiker?

AdWords är den världsledande lösningen för mätning av online-till-offline-annonser. Faktum är att sedan AdWords introducerade besök i butik för två år sedan har annonsörer registrerat över en miljard besök i butik världen över.

Företag från en rad olika branscher världen över använder insikter från AdWords besök i butik för att mäta effekten av onlineannonser och offlineaktivitet. Nissan i Storbritannien kunde se att 6 % av mobilannonsklicken resulterade i ett besök hos en återförsäljare, vilket uppskattningsvis gav en avkastning på 25 gånger investeringen.

Att lyckas i en mobil värld
Eftersom konsumenter lever sina liv på nätet suddas gränserna mellan online och offline ut i allt större utsträckning, och det är viktigare än någonsin att skapa ett mobilanpassat företag. Även Google har alltid det mobila i åtanke och vi är mycket glada över att få dela den här resan med dig.

Om du vill se alla nyskapande annons- och analysfunktioner som presenterades i morse kan du titta på inspelningen från Google Performance Summit på engelska här. Besök också vår nya webbplats AdWords Marketing Goals där du kan lära dig hur du använder annonslösningar för att nå dina företagsmål.

Upplagt av: Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords