En färsk undersökning visar att hälften av alla personer mellan 18 och 49 år väljer sin mobila enhet i första hand när de ska titta på video. Också i TV-soffan föredrar många att använda sin smartphone, därför att den är enkel att använda och ger större kontroll och fler valmöjligheter. I takt med att tittarvanorna ändras, fortsätter vi att utveckla nya format som är anpassade till de nya vanorna.

Därför presenterar vi i dag bumperannonser – ett nytt sexsekunders videoformat som säljs via AdWords-auktionen på CPM-basis. Bumperannonser är perfekta när du vill öka räckvidden och frekvensen, framför allt på mobila enheter där videor med kort och komprimerad information fungerar väl.

Vi har sett att bumperannonserna med sitt kompakta format fungerar bäst i kombination med en TrueView- eller Google Preferred-kampanj. I tidiga tester resulterade bumperannonser i tydliga ökningar inom mätvärden som gällde den övre delen av tratten, som hågkomst, medvetenhet och övervägande. De kompletterade TrueView-annonsernas fördelar när det gällde mätvärden i mitten och nedre delen av tratten, som preferens och köpavsikt. Vi har också sett att bumperannonserna ger ökad räckvidd och frekvens när de kombineras med en TrueView-kampanj.

Atlantic Records var ett av de företag som testade det nya formatet i ett tidigt skede. De använde bumperannonser vid lanseringen av det engelska bandet Rudimentals andra album. Fiona Byers, Senior Marketing Manager på Atlantic Records/Warner Music Group, sa: ”TrueView och bumperannonser var en väldigt viktig del av vår senaste Rudimental-kampanj inför bandets andra album. Med kostnadseffektiva bumperannonser kunde vi verkligen visa upp den uppsjö av legendariska gäster som medverkar på den nya plattan. Varje annons innehöll kortfattad information om en av artisterna och en viss låt på albumet, medan vi kunde ge mer utförlig bakgrund om albumet och bandet i TrueView-kampanjen. Kombinationen av TrueView och bumperannonser fungerade faktiskt bättre än respektive format var för sig.”

Bumperannonser är ett snabbt och roligt format som passar bra för innehåll som är uppdelat i en serie. Audi Tyskland delade upp sin längre TrueView-annons i samband med lanseringen av suvar i Q-serien med associationsrika tyska ”q”-ord som querpass (cross kick) och quantensprung (kvantsprång). Deras tidiga anammande av formatet speglar Audi Tysklands slogan ”Vorsprung durch Technik” (försprång genom teknik).

Vi ser bumperannonserna som ett slags videoannonsernas haikudikter och är nyfikna på vad reklamskrivarna kommer att hitta på med dem. Bumperannonserna blir tillgängliga från början av maj – kontakta din Google-säljare om du vill använda dem. Och håll ögonen öppna, eftersom vi fortlöpande inför nya annonsformat som är specialanpassade för hur människor tittar på video i dag och i framtiden.

Skrivet av Zach Lupei, produktansvarig för videoannonser
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords