Välkomna tillbaka till den senaste versionen av Google Nordics nyhetsbrev. Denna vecka ska vi berätta lite mer om “Micro-Moments”, vilket är till för att bättre förstå kunders beteende på mobila enheter och i den mobila världen. Moment av stor vikt för vilka vi har flera olika lösningar, de viktigaste i formen av Google Sök. Google.se (Google Sök) är ett av de viktigate annonsplatserna att synas på, i rätt tid och med rätt typ av meddelande, om ni önskar driva konverteringar från blivande kunder.

Vad är “Micro-Moments”?

Vi använder terminologin Micro-moments för att beskriva snabba men ytterst relevanta kundmoment när era potentiella köpare letar efter rätt produkt eller tjänst för att tillfredsställa deras behov. Många gånger vet de inte ens själva vad de exakt letar efter och därför kan ni ha den perfekta lösningen för detta.

Viktigt att tänka på är att Micro-moments inte är knytna till någon specifik tid eller plats, utan kan istället hända var som helst. Materialet eller lösningen som kunderna letar efter är dock ofta kopplad till en specifik plats eller tid. Behovet av en ny stekpanna eller durkslag, uppstår fler gånger i köket än i sovrummet. Detta stöds väl av den data vi har gått igenom, exempelvis visade en studie från förra året genomförd i USA att mer än 39% handlar online när de befinner sig i köket.

Därför är det vitalt att er hemsida erbjuder en bra upplevelse på mobila enheter. Det finns således inga direkta bra anledningar till att inte ha en optimerad hemsida för portabla enheter i vår mobila tid.

För Micro-Moment uppmuntrar vi alla att först säkerställa att ni har optimerat er kampanjinriktning (ex. har ni alla relevanta sökord för er sökkampanj?). Nästa steg är att optimera er mobilversion av er hemsida med all de verktyg och resurser som vi erbjuder. Ett enkelt steg är att själva besöka er hemsida via en mobil och på detta sätt snabbt se vad som fungerar bra och vad som kan behöva optimeras.

Om ni fortfarande inte vet vart ni ska börja, rekommenderar vi er att titta på vår videoserie om mobil. Videorna är på svenska. Ni kan självklart också lära er mer och hitta alla resurser tidigare beskrivna på vår sida för Micro-Moments section at Think with Google, vilka dock är på engelska.