Hej igen allihopa och välkomna till Google Nordics nyhetsbrev. För några veckor sedan (Nyhetsbrev vecka 9) introducerade vi er till ramverket Se-Tänka-Göra-Bry sig vilket vi rekommenderade er att använda när ni planerar innehåll för en mobilvänlig hemsida. Detta nyhetsbrev spinner vidare på mobilanpassning och lyfter fram två andra pelare, nämligen hastighet och design. Ni finner också en video gällande detta med mer utbildningsmaterial. Se videon här.

Vikten av hastighet

Det är viktigt att er hemsida laddar snabbt för att inte förlora potentiella kunder. Om er hemsida tar längre tid än tre sekunder för att ladda, så riskerar ni att förlora dem till någon av era konkurrenter. Över 40% av alla användare lämnar sidor som tar mer än 3 sekunder att ladda. Undersök hastigheten på er hemsida nu. Om du får ett lågt resultat, tveka inte med att följa de tips för förbättringar som ges för att optimera er hemsida.

Vikten av design

När ni designar er sida, ska ni först fokusera på de element som påverkar olika mål på er sida (köp, kontakt er osv). Det viktigaste är hur enkelt målen är att genomföra, därefter kommer hur snygga de är. Utseendet är såklart väldigt viktigt, men det är försäljning/kontakt som i slutändan bidrar till att ni kan ha mat på bordet och nå målet med er annonsering.

Det var inte längesedan standarden för interaktiva element på en hemsida krävde att speciella program skulle laddas ner hos användaren, vilket tog tid. En process som i dagens mobila värld är helt utesluten då inte alla enheter stödjer dessa nerladdningar (och även om stöd finns blir processen för lång och invecklad).

Vi vill därför sträcka ut ett varningens finger för funktioner likt ovan, vilka kräver någon form av nerladdning för att fungera, om detta inte avseendevärt stärker upplevelsen av er hemsida. Om ni inte är helt 100% säkra på att alla enheter klarar av denna funktion, ska ni inte använda er av den.

Skrivet och postat av Antti Kauttonen, Google AdWords 
Översatt av Marcus Holgersson, Google AdWords