Vinterrean är snart slut, och våren är äntligen här. Nu är det dags att vårstäda och se till att alla produkter finns med i Shopping-kampanjerna. Om du vill ha bra resultat är det viktigt att du har produkter som är godkända och klara att visas. Faktum är att 12 % av produkterna med flest klick för alla annonsörer under 2016 inte marknadsförs eftersom de inte är godkända eller inte finns i lager. Se till att alla produkter som finns i lager är klara med hjälp av ny rapportering av produktstatus och effektiv högsta CPC.

Fler insikter på fliken Produkter
Nu kan du enkelt se status för produkterna med bäst resultat i den nya kolumnen Produktstatus. Produktstatus gör det enklare att se vilka varor som inte längre genererar trafik och konverteringar eftersom de inte är godkända, har uteslutits eller inte finns i lager.

Du kanske säljer skor och vill veta varför det totala antalet konverteringar har minskat med 50 % den här månaden för varorna med bäst resultat. Med hjälp av produktstatuskolumnen kan du se om minskningen beror på ett lagerproblem. Välj Produktstatus i rullgardinslistan med kolumner och sortera tabellen fallande efter konverteringar.


Resultatdata på produktnivå

Justera budgivningen direkt för populära skor i kolumnen Effektiv högsta CPC. Där visas budet du anger för produkter i produktgrupperna. Om du klickar på det kommer du direkt till skons produktgrupp.

Lagerstatus för produktgrupper

Nu visas även nya lagerinsikter på fliken Produktgrupper. Se vilka skoprodukter som behöver uppdateras i produktdata och Shopping-kampanjer så att kampanjen ger bästa möjliga resultat. I de nya kolumnerna får du en översiktsbild av lagerstatus:
  • Inskickade produkter: Totalt antal produkter på det länkade Merchant Center-kontot.
  • Godkända produkter: Totalt antal inskickade produkter som godkänts av Google.
  • Aktiva produkter: Godkända produkter med ett bud.
  • Produkter klara att visas: Aktiva produkter som finns i lager.
  • % godkända: Andel godkända av totalt antal inskickade produkter.
  • % aktiva: Andel godkända produkter med ett bud.
  • % klara att visas: Andel av totalt antal produkter som är kvalificerade för auktion.


Nya kolumner med produktstatus för produktgrupper

Du kan exempelvis använda översiktsbilderna om du ser att antalet konverteringar minskat i produktgruppen löparskor. Om % godkända bara är 60 % för löparskor kan minskningen bero på produkter som inte är godkända.

Stabil resultatanalys

Från och med idag finns också Shopping-attribut som varumärke och produkttyp i rapportredigeraren i AdWords. När du har gått igenom status för produkterna kan du analysera resultatet genom att skapa tabeller och diagram. Där kan du identifiera trender, jämföra försäljning för olika varumärken och enheter och optimera utifrån dina mål.

Att era produkter visas är avgörande för att hjälpa kunderna att hitta exakt det de är ute efter. Du hittar mer information och tips om hur du använder den nya rapporteringen av produktstatus och effektiv högsta CPC i AdWords hjälpcenter.

Skrivet av: Tom Beyer - Produktansvarig på Google Shopping
Postat av: Marcus Holgersson, Google AdWords