Sedan AdWords lanserades för 15 år sedan har vi sett en fundamental ändring av hur användarna hittar det de letar efter, när de vill ha det. Vi använder nu flera olika enheter under dagens gång, och vi tittar på fler videoklipp och besöker fler webbplatser och appar än vi någonsin gjort förut. Globalt sett görs i dag fler Google-sökningar på smartphones än på datorer.

Dåtidens förutsägbara surfande har ersatts av flera korta stunder av digital aktivitet under dagens gång, huvudsakligen på mobilen. Under dessa mikrotillfällen förväntar sig konsumenterna att annonserna ska vara hjälpsamma och relevanta – oavsett om det gäller att visa produktinformation, vägbeskrivning till närmaste butik, ett telefonnummer att ringa eller annan information om företaget som de är intresserade av.

Innovationerna i AdWords som gör dessa upplevelser möjliga har hjälpt många företag att nå sina kunder på bättre och smartare sätt. Det som en gång var ett verktyg för att hjälpa annonsörer placera textannonser bland sökresultat har utvecklats till något mycket större. På grund av detta har marknadsförarnas dagliga arbete blivit mer komplext. Till exempel innefattar AdWords nu visnings- och videomedia som kan köpas på YouTube och över hela internet. Och det är bara början.

Den ökade komplexiteten har skapat ett behov av att göra om AdWords, och under det senaste året har våra produktteam funderat mycket på hur vi kan göra AdWords lika relevant under de kommande 15 åren, som det var under de första 15. Vi var tvungna att göra detta på ett sätt som fungerar för alla annonsörer runt om i världen, oavsett storlek eller syfte. Från att skapa en enstaka Shopping-kampanj till att uppdatera tusentals textannonser.

Därför bestämde vi oss för att prata med många av er – stora och små annonsörer, från fullblodsproffs till amatörer – för att förstå vad vi gjorde bra och vad vi gjorde mindre bra. Vi lärde oss mycket av kommentarerna och insikterna som vi fick, och de ledde slutligen till användarstudier, produktförfining och denna viktiga milstolpe.

I dag är jag glad att kunna ge er en förhandstitt på det nya AdWords och tre huvudområden av plattformen som vi fokuserar mest på. Vart och ett är grundat på feedbacken som vi fick av er.

AdWords ska handla mer om din verksamhet och mindre om vår produkt. Vi vill att allting ska göra det lättare för dig att sköta din verksamhet. Vi vill göra det superenkelt att genomföra och optimera kampanjer baserat på dina unika marknadsföringsmål - från sättet du uttrycker nya verksamhetsmål på, till hur du utvärderar och hanterar dina annonser.

Du vill ha den viktiga informationen närmast till hands. Därför vill vi ge dig insikter och hjälpa dig att visualisera dem på mer konkreta sätt. Det kan gälla allt från att se vilka kampanjer som är mest lönsamma, till att mäta hur stor del av trafiken som kommer från mobila enheter. Genom att se informationen som är mest relevant för dina verksamhetsmål kan du lägga mer tid på att optimera kampanjer och identifiera möjligheter.

Allting handlar om att du behöver enkla men kraftfulla verktyg som hjälper dig göra mer på mindre tid. Du ska kunna utföra dina viktigaste uppgifter, som att hantera annonstillägg och skapa rapporter, på ett och samma ställe. Med bättre ordning och mer intuitiva arbetsflöden kan du snabbt göra ändringarna som för din verksamhet framåt.

Det som märks påtagligt med nya AdWords är utseendet och känslan. Detta är Material Design, designspråket som ligger till grunden för våra favoritappar från Google, som Maps, Sök och Gmail. Även om den här versionen av AdWords kanske känns och ser annorlunda ut, kommer dina kampanjer att köras på samma sätt som de körs i dag – utan uppgraderingar eller migreringar.

Vi fortsätter utveckla detta nya AdWords under hela 2016 och en bit in på 2017, och vi bjuder in annonsörer för att testa den nya versionen och ge oss feedback. Inbjudningar kommer att skickas baserat på ett antal faktorer. Därför kommer inte alla annonsörer kunna testa den nya versionen på en gång.

Vi ser fram emot att göra den här resan tillsammans med dig och att leverera verktygen som du behöver för att nå ut till kunder på meningsfulla och relevanta sätt.

Upplagt av Jerry Dischler, Vice VD, Product Management, AdWords
Postat av Antti Kauttonen, Google AdWords Nordics