I denna veckas nyhetsbrev handlar allt om mobil och användarupplevelsen. Vi berättar först om ett rekommenderat ramverk som ni bör ha koll på och går sedan igenom detta mer i detalj i denna veckas video. Håll till godo!

Veckans mobiltips

Vi vill att ni funderar en extra gång över det innehåll ni placerar och frontar på er mobila hemsida, då detta kan generar extra konverteringar. Dessa tips kan absolut användas på er data version också, men på mobil måste man använda lite andra typer av innehåll som är mer anpassade för dessa enheter.

När ni designar er mobila hemsida, gäller det att fokusera extra på funktioner som det är troligt att era kunder använder mer ofta på en mobil. Detta för att säkerställa att det blir så enkelt och smidigt som möjligt och alltid se till så att innehållet är där för att stödja ert översiktliga mål med hemsidan.

Ni kan använda ramverket som vi kallar Se-Tänka-Göra-Bry Sig för att bygga er strategi runt innehåll. Ni kan se detta som olika steg i era kunders process till konverterings och skapa innehåll därefter. Nedan finner ni några exempel från varje kategori.

Se: ex. blog, inbäddade videor, social media och nyhetsbrev - engagerande innehåll som får era användare att stanna på er hemsida och kan lära mer av er expertis runt den produkten/service ni erbjuder.

Tänka: ex. bästsäljare, önskelistor, bonusprogram - för att få era kunder att tänka på vad ni erbjuder och reagera på era erbjudanden och innehåll.

Göra: ex. köpa, använder “hitta-butik” funktionen, anmäler sig eller tar kontakt - det viktigaste steget, där för att få era kunder att göra något direkt eller indirekt som ger er värde.

Bry sig: ex. loggar in på sitt konto, rekommenderar er till en vän eller följer en order - ger er en chans att få återvändande kunder och se vad de gör efter ett köp. Essentiellt om man vill få lojala kunder.

Om detta intresserade er, kika in videon från denna vecka där vi djupdyker ännu mer i detta ämne och även andra delar runt upplevelsen på mobiler och hur man kan förbättra denna.

Veckans video

Vi har spelat in en utbildningsvideo om mobila hemsidor och upplevelsen på dessa. Är ni intresserade av att förbättra och göra det enklare för era kunder att konvertera på en mobil, bör ni absolut inte missa denna. Se videon via denna länk.

Skrivet av Antti Kauttonen, Google AdWords
Översatt av Marcus Holgersson, Google AdWord