Välkommen till den senast uppdateringen från Google Nordics i vilket vi går igenom hur ni når användare av era appar på bästa sätt och de förändringar som skett och kommer ske med Flash-annonser i AdWords.

Veckans mobiltips


Har ni en mobilapp med ett stort antal användare och önskar öka interaktionerna med dem? Flera studier visar att mellan 80-90% av alla appar som installeras används endast en gång - i flera fall används den aldrig.

Om ni önskar öka de interna interaktionerna och säkerställa att era användare genomför det ni vill, har vi en perfekt kampanjtyp som riktar sig mot de som redan har installerat er app. Ni kan till och med rikta in och djuplänka kampanjen mot en specifik skärm eller del av er app, för att driva ett specifikt och unikt mål.

Ni kan också kombinera denna kampanjtyp med kampanjer för mobilappsinstallationer, vilken till skillnad från engagemang kampanjen används för att driva installationer. Läs mer i denna artikel för att lära er mer.

Flash-annonser slutar fungera i januari 2017


Efter juli 2016 kommer ni inte längre kunna ladda upp Flash-baserade annonser i AdWords. Om ni redan använder Flash-annonser kommer de dock fortsatt att fungera på Google’s Display Nätvärk fram till januari 2017. Flash-annoner som konverterats till HTML5 annonser fungera som vanligt. Spana in denna hjälpcenterartikel för mer information om förändringarna.

Om ni vill vara säkra på att ni har snygga HTML5 annonser som är 100% kompatibla med AdWords, se då till att ladda ner Google Web Designer och släpp loss fantasin. Mer information gällande HTML5 annonser och dess specifikation finner ni i denna hjälpartikel.

Skrivet av Antti, Google AdWords 
Översatt och postat av Marcus Holgersson, Google AdWords