I dag växlar vi ständigt mellan flera olika enheter – vi läser de senaste nyheterna på en smartphone, tittar på ett viralt videoklipp på surfplattan eller söker efter semesterresor på datorn. Det är en utmaning för marknadsförare: hur hittar man rätt person vid rätt tidpunkt? Googles målgruppslösningar hjälper marknadsförare att nå ut till personer baserat på det som är viktigt för dem. Det är möjligt tack vare data från miljontals webbplatser och appar i Googles Display-nätverk och miljarder videovisningar på YouTube varje dag. Oavsett om du representerar ett företag som vill skapa ett varumärke eller öka försäljningen kan vi hjälpa dig att förmedla relevanta budskap till personer i alla faser av köpprocessen. Så här kan företag hitta rätt målgrupp med Googles visnings- och videoannonser:
  • Demografi – Nå kunder i demografiska grupper som du väljer – till exempel ålder, kön och föräldrastatus. Till exempel kan ett företag rikta en skolstartskampanj för ryggsäckar mot mammor i åldern 25–34 år.
  • Målgrupper inom intressegrupp – Öka varumärkesmedvetenheten och -engagemanget genom att nå människor som är intresserade av något som är relevant för ditt varumärke. Ett klädföretag kan till exempel nå friluftsfantaster när de lanserar en ny serie med vandringskläder. 
  • Anpassade målgrupper inom intressegrupp – Öka antalet köpöverväganden med en målgrupp som är skräddarsydd för ditt företag. Ett företag som tillverkar fotbolls-tv-spel kan till exempel nå ut till en viss fotbollsklubbs fans.
  • Målgrupper med köpavsikt – Få mer kvalificerad trafik genom att nå kunder som aktivt söker efter en produkt och har för avsikt att göra ett köp. En hemelektroniktillverkare kan till exempel nå kunder som aktivt söker efter kameror.
Varje månad kör AdWords-annonsörer världen över hundratusentals kampanjer med hjälp av de här målgruppslösningarna. Ford New Zealand, som är en av dessa annonsörer, har använt Googles målgrupper för att få fler bilspekulanter att besöka deras webbplats. Ford ville nå ut till bilfantaster och öka varumärkesmedvetenheten om deras fordon, så de använde målgrupper inom intressegruppen. Biltillverkaren ville också nå ut till enskilda personer som aktivt söker efter och avser att köpa en ny bil, så de använde målgrupper med köpavsikt. De här lösningarna i kombination med dynamisk remarketing gjorde att Ford kunde se en 60 % ökning av antalet webbplatsbesökare, och tiden besökarna ägnade på webbplatsen tredubblades.




”Med hjälp av Googles målgrupper kan vi nå ut till kunder i alla faser av köpprocessen, vilket har hjälpt oss att få fler kvalificerade kunder till vår webbplats och ett högre antal potentiella kunder”, säger Cameron Thomas, Ford New Zealands marknadsföringschef. Läs mer här.

Marknadsförare kan nå resultat som dessa tack vare tre saker som är unika för Google:

1. Djupgående information om konsumenter som baseras på många kontaktpunkter
Googles målgrupper skapas med hjälp av data från miljontals webbplatser och appar – inklusive egendomar som YouTube som når mer än en miljard användare. Det ger oss en rad olika kontexter – läsa hotellrecensioner, titta på hus i en mäklarapp, titta på bilvideor med mera – så att vi förstår vad användarna är intresserade av. Användare kan själva styra upplevelsen, vilket ökar chanserna att de får se användbara och relevanta annonser.

2. Möjlighet att skilja mellan passion och köpavsikt
Vi klassificerar de miljontals webbplatser och appar som finns i GDN genom maskininlärning, och skiljer på personer som uppvisar ”passion” och de som uppvisar ”avsikt”. Det betyder att du kan interagera med konsumenter i rätt fas av köpprocessen utifrån de typer av webbplatser och appar som de besöker. Om du till exempel representerar ett hemelektronikföretag som vill öka varumärkesmedvetenheten, kanske du vill du nå personer som läser elektronikbloggar och tittar på videor som ett led i deras passion för prylar. Om ditt mål däremot är att öka försäljningen kanske du vill nå ut till personer som söker efter HDTV-apparater på prisjämförelsewebbplatser.

3. Realtidsdata som alltid är aktuell
AdWords uppdaterar målgrupper i realtid, lägger till ny information varje gång en annons visas och tar bort information som inte längre representerar användarnas senaste intressen. Det är viktigt för annonsresultatet, eftersom en person som vill köpa en flygbiljett i dag kanske inte längre är ute efter en i morgon. En person som ägnar sig åt matlagning på vintern kanske hittar en ny passion för friluftslivet på våren som upptar all tid.

För att hjälpa ännu fler marknadsförare att nå rätt målgrupper har vi också gjort dessa lösningar tillgängliga globalt på YouTube och DoubleClick. Oavsett om målsättningen är att skapa ett varumärke eller öka försäljningen, hjälper Googles målgrupper dig att nå rätt personer vid rätt tidpunkt genom miljontals webbplatser och appar.

Upplagt av Jon Krafcik och Max Maxwell, produktchefer, AdWords
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords