Det är dags igen för vårt nyhetsbrev som kommer ut varannan vecka med rykande färskt material från vår Google+sida och flera andra kanaler. Denna veckan har vi mycket spännande nytt - hoppas ni gillar det!!

Microögonblick denna vecka

När det gäller er synlighet på nätet, är det vitalt att spåra alla olika typer av transaktioner och händelser som ni kan ha nytta av - de vi oftast tänker på är såklart konverteringar som leder till en intäckt. Dessa är dock inte den enda typen av konverteringar som är viktiga för er att spåra. För många verksamheter är det oftast minst lika viktigt att spåra händelser som leder till att ni får ny eller mer information om era kunder: t.ex. Om ni har butiker på flera olika orter kan det vara klokt att notera vilka som besöker sidan där man kan hitta era butiker.

Genom att använda Google Analytics blir det enkelt att implementera destinationsmål för separata sidor. Dock är det inte säkert strukturen på er hemsida tillåter detta och då rekommenderar vi händelsemål via Google Analytics. Ni implementerar detta genom att göra en liten ändring i av den Analyticskod som ligger i källkoden på er hemsida. På detta sätt kan Analytics läsa av så fort någon klickar på en specifik länk eller rubrik och registrerar då ett event i Analytics. Därefter kan ni skapa unika mål för detta i Analytics , importera dem i AdWords och få en optimal spårning.

Binder vi detta samman med vårt fokus på mobil, kan ni använda händelsespårning för att spåra hur era kunder agerar på er mobila sida. Vi rekommenderar till exempel att ni gör er “call-to-action” knapp så synlig som möjligt för generera så många samtal som möjligt. Även om ni inte önskar använda “händelsespårning”, kan ni spåra den sida som man oftast hamnar på efter att man klickat på “ring nu”. På detta sättet kan ni få en indikation om hur många som haft för avsikt att ringa er och kan jämföra med egna samtalsloggar.

Läs denna artikel för att få mer information och instruktioner på hur ni kommer igång.

Veckans artikel

För några månader sedan lancerade vi SÖK 2.0, ett effektivare sätt att få ut så mästa möjliga från era sökkampanjer och AdWords konto. Kampanjerna struktureras så att ni optimerar för exakt och bred matchning på era sökord.

Idag bjuder vi in er att som de första läsa den senaste artikeln på “Think with Google” skriven av våra kollegor Kari och Tomas, vilken behandlar just SÖK 2.0. Klicka på denna länk för att läsa artikeln.

Om ni vill se videon vi spelade in för ett tag sedan för SÖK 2.0, finns den svenska versionen ni den självklart på vår YouTube-kanal.

Veckans resurs

En annan bra resurs på vår “Think with Google” sida är YouTube topplista där du kan spana in vilken TrueView annons som är populärast just nu. Tillgänglig för Danmark, Finland, Norge och Sverige. Ni finner all information här - njut av det stora utbudet TrueView annonser.

Skrivet av Antti Kauttonen, Google AdWords
Översatt av Marcus Holgersson, Google AdWords