Gott Nytt År Allihopa!!!
Julen är över för det här året, men julshoppingen har bara börjat.
Om ni av olika anledningar pausade era kampanjer vid slutet av året (vi hoppas såklart inte detta var fallet), är det nu dags att starta de igen. Nytt år betyder nya mål, nya kunder och ny marknadsföringsbudgetar.

Microögonblick denna vecka


Vad sökte vi på under 2015? Google’s årliga “A year in Search” ger oss en chans att få återblickar från de trender som definerade året 2015. Det hjälper oss också att komma ihåg att i stunder av nöd, oavsett om det är stort eller litet, vänder sig folk till Google och YouTube. Låt oss se vad detta betyder för marknadsförare.

Folk vänder sig till Google och YouTube för alla möjliga sorters saker. Allt från den globala flyktingkrisen till samkönat äktenskap till världsmästerskapen i fotboll till cricket och icke att förglömma upptäckten av vatten på Mars. Vad vi söker efter online och konsumerar på webben beskriver väl de ämnen och den tidsanda vi lever i. Det matchar också väl med vilka branscher och vertikaler som varit heta och vilka som hamnat efter. I denna video kan ni får mer insikter om sökningarna som gjorts 2015 och en fullständig artikel i ämnen hittar ni här.

Veckans videotips - Gmail annonser 


Email är och förblir en stor del av vår vardag och rutin. Vi använder det för att hålla kontakten med familj, vänner och kollegor. Det är också ett bra sätt att få de senaste uppdateringarna från våra favoritvarumärken, antingen genom meddelanden om stor weekendrea, sistaminutenresor eller deras senaste branschledande produkt. Med Gmail annonser kan ert varumärke synas i samband med detta och är nu tillgägnliga för alla. Ahmed berättar mer i denna video och förklarar hur ni får ut mest av denna kampanjtyp. Han fokuserar på den Nordiska marknaden och lyfter fram unika tips.

Ni finner videon här.

Veckans roliga


Åt ni också för mycket mat i jul? Vi gjorde det garanterat och är nu väldigt lyckliga över att det finns nyttiga alternativ i våra restauranger. På bilden nedan ser ni en av dessa restauranger och några av våra kollegor.


På samma sätt som man ibland behöver anpassa sin kosthållning, behöver ni också anpassa era AdWords kampanjer. Många gånger skapar man en kampanj, men glömmer bort att kontrollera dess statistik och uppdatera därefter. Vi är väldigt glada att komma med en hjälpande hand i form av tips och guidning över telefon, chat eller email. Ni når oss enkelt via denna länk. Glöm dock inte att vara vid er dator, inloggade i ert konto och ha ert AdWords-Id till hands.

Skrivet av Marcus Holgersson, Google AdWords