Vi vet att utvecklare ständigt letar efter nya sätt att få fler att använda deras appar. Men användarna koncentrerar sig på mobilt innehåll under allt kortare perioder, och blir mer och mer fokuserade på att använda appar i specifika syften. Det gör att det är en ständig utmaning att hitta användare som engagerar sig i appen, både före och efter installationen. Vi har faktiskt sett att en av fyra appar som installeras aldrig ens används. Därför har vi arbetat med att ge utvecklarna verktyg som engagerar användaren och visar appen från sin bästa sida. Vi har nyligen gjort om ett av våra annonsformat för visning i appar och fortsätter att sträva efter att skapa vackra annonsupplevelser i appar. Därför lägger vi idag till två nya kreativa och engagerande annonsformat i vårt ständigt växande sortiment med annonslösningar för appinstallationer.

Testa spel direkt i annonsen med demoannonser

Demoannonser är ett appformat där användaren kan spela ett spel i upp till 60 sekunder genom att strömma innehåll från appen, innan man faktiskt hämtar den. Den interaktiva demoupplevelsen gör att det finns en större chans att den som installerar spelet faktiskt vill spela det. Användaren får testa spelet före hämtning medan apputvecklaren får mer insatta användare som har valt spelet tack vare att de fick testa det i appen.

Demoannonser ger
  • interaktiva och roliga annonser som är speciellt utformade för spel
  • användaren en möjlighet att testa spelet före hämtning
  • mer relevanta annonsklick, apphämtningar och insatta appanvändare.

Cookie Jams demoannons


Utveckla din kreativitet med anpassade mobilannonser

Vi lanserar även betatestning av interaktiva mellansidesannonser, HTML5-annonser som ger en helt anpassad användarupplevelse som är skräddarsydd efter annonsörens app. Annonsörerna får större kreativt spelrum eftersom de kan använda HTML5 istället för standardmallar, och kan använda dynamiska metoder för att hämta data. Det här formatet ger stora möjligheter till mer varierade annonser och är inte begränsat till spelappar. Interaktiva mellansidesannonser ger en helt anpassad upplevelse där du kan visa användarna vilket mervärde appen ger samt de funktioner du vill framhäva, och allt är utformat enligt din egen varumärkesstrategi. Det är särskilt värdefullt för annonsörer som vill se ett högre engagemang bland de användare som installerar appen.

Interaktiva mellansidesannonser ger
  • ett vackert och flexibelt utrymme där annonsörerna får utlopp för sin kreativitet
  • unika möjligheter att testa och optimera
  • användaren en chans att testa appen före hämtning
  • unika möjligheter för att utveckla varumärket.
Andra marknadsförare har redan börjat använda de här engagerande annonserna för att öka appinstallationerna. Zalora skapade en annons som ger användarna möjlighet att dra fingret över skrämen för att få exklusiva erbjudanden.

Zalora's interaktiva mellansidesannons ger användarna möjligheten att dra fingret över skärmen för att få unika erbjudanden.
 
Du kan anpassa precis som du vill, i både stort och smått – gör mindre justeringar av standardmallen eller utveckla ett helt unikt annonsmaterial. Det går även att använda liveinnehåll från appen för att skapa engagerande annonser i realtid. Eftersom du får mer kontroll över layout och interaktioner kan du A/B-testa annonsmaterialet och testa olika uppmaningar för att öka mängden konverteringar. Istället för att bara berätta för användarna om din app kan du ge dem en upplevelse som är unik för just din app, och som inspirerar dem till att vilja använda den ännu mer.

Annonsörer kan använda interaktiva mellansidesannonser för att visa upp sina senaste produkterbjudanden i gallerier, framhäva sitt varumärke och demonstrera värdet i deras app på ett övertygande sätt innan appen installeras.


Zalora visar ett produktgalleri som användarna kan bläddra i genom att svepa i den interaktiva mellansidesannonsen.

Vi förstår att det man ser på en mobilskärm behöver vara anpassat för mobila enheter. Det gäller även annonser. Vi letar ständigt efter nya och bättre sätt att utveckla de interaktiva formaten för mindre skärmar.

Vi betatestar just nu demoannonser och interaktiva mellansidesannonser, så det är bara ett begränsat antal annonsörer som kan använda dem. Kontakta din kontoansvariga om du vill delta i betatestningen.

Upplagt av Sissie Hsiao, produktchef, visning, och Pasha Nahass, produktchef, visning
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords