Hej allihopa!
Julen är runt knuten och detta kommer därför bli det sista inlägget innan nyår.
Hoppas ni har funnit detta lika intressant och kul som vi har. Fortsätt gärna dela med era vänner, ställ frågor och skriv kommentarer. På det sättet kan vi bli bättre och ge er en mer anpassad upplevelse.

Microögonblick denna vecka


Att julen ligger runt hörnet betyder att uppståndelsen runt julklappar stiger och det snabbt. Detta kan ses på YouTube också, där fler och fler ser videor med “Unboxing”, vilket är korta filmer med personer som öppnar upp olika paket och sätter betyg på produkten. Antalet tittare har stigit med 57% på dessa videor sen förra året.

Många är fortfarande skapade av användare av produkterna, men också fler och fler varumärken börjar aktivt ge sig in i denna branch. De vill på ett lekfullt sätt visa upp sina nyöppnade produkter. Vi rekommenderar er därför att fundera över en sådan strategi och hur liknande videor kan hjälpa era kunder att ta åt sig ert varumärke. Läs mer om “unboxning” här.

Veckans videotips


Vi är nu framme vid den sista videon i vår svenska videoserie runt mobiler.

I den tredje videon pratade Tove om hur man vinner på mobil. I detta sista avsnitt går hon igenom hur man mäter konverteringar som kommit från en mobil. Hon beskriver de olika vägar en kund kan ta fram till ett köp och går också igenom skillnaderna på micro och macro konverteringar. Till sist berättar hon hur ni spårar samtalskonverteringar.

Ni finner den sista videon här.

Veckans roliga


På Google älskar vi att pynta om våra skrivbord efter den säsong vi befinner oss i. Vi tror på att detta leder till gladare kollegor och om vi har många glada Googler, tror vi att vi får fler glada annonsörer.
Nedan ser ni den finska och danska hörnan på vårt Europakontor i jultema.



På samma sätt är det väldigt viktigt att ni anpassar era AdWordskampanjer efter säsong. Om ni inte redan har ökat upp era bud och budget för att möte den ökade trafiken online, är det hög tid nu. Skapa en kampanj med era storsäljare från förra julen. Skapa yterliggare en med de produkter som sålde bäst EFTER jul - vi är rätt säkra på att detta inte behöver vara samma.
I denna video hör ni oss prata om Google shopping och hur ni kan anpassa det till jul.

Vi vill avsluta med att önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Skrivet av Marcus Holgersson, Google AdWords