Hej hej hallå!
Black Friday är knappt över och vi söker redan efter nya gåvor. Denna gång är det självklart Julafton som är på tapeten. Har ni skapat en unik Jul-kampanj och säkerställt att er dagliga budget räcker varje dag? I november och december går nämligen sökningarna upp och för att säkerställa att man syns under hela dagen, krävs ofta en större budget än vanligt.

Vi vill dock trycka på att det är minst lika viktigt att vara online efter jul. Många vill byta sina klappar eller helt enkelt leta nya för den jul-peng man fått. Så vi ser tydligt att antalet sökningar stiger innan jul, men det håller i sig även långt efter den 24 december.

Microögonblick denna vecka


Dagens julshopping sker i ögonblick, inte i maraton. Så istället för att tillbringa en hel dag i olika gallerior eller köra ett helg-race där man enbart letar julklappar, kommer allt ske direkt. Era kunder söker sig till sina telefoner och allt köps in online, under ett ögonblick, varje dag, hela månaden!

Vi kan enkelt konstatera att microögonblick kommer förändra hur vi handlar. Då folk mer ofta använder sina telefoner för att genomföra ett köp, blir sök och YouTube ännu viktigare. Matt Lawson, “Google’s director of performance ads marketing”, framhåller tre profecior för E-handelsbutiker att tänka på när julen närmar sig. Läs Matt’s profecior här.

Veckans videotips


Har ni sett alla filmer i vår “Svenska videoserie”?

Vi har i de senaste två nyhetsbreven introducerat det mobila landskapet och hur man på bästa sätt kan optimera sin hemsida och annonser. I denna tredje video, går Tove igenom hur man “Vinner på mobil”. Hon visar fördelarna med att skapa “samtalsannonser”, men pratar också om YouTube och sök på mobil.

Ni finner den tredje videon här (och om ni är nyfikna finns redan video 4 live).

Veckans roliga


Vi är beroende av musik och underhållning. Det finns runt omkring oss varje dag, hela tiden! På väg till jobbet, i gymmet, på jobbet och ofta när man väl är hemma igen. Låtar för att få igång oss, musikvideor att gymma till och en bra serie att slappa framför. På vårt Europeiska huvudkontor har vi en musikstudio för de musikaliska, att slappna av och vara kreativa. Bilden nedan visar ett av våra band när de repeterar.



Internet blir en mer och mer vanlig kanal i Sverige för att publicera video. “The consumer barometer” lyfter fram att Sverige är ett av länderna i världen med flest personer som tittar på video online. Många av oss föredrar att kolla på korta filmer, framförallt via en smartphone. Denna trafik kan ni enkelt rikta era annonser mot och få de mer engagerade. Ni har i denna artikel mer information om “In-Stream” annonser och varför inte kolla på denna video om hur man skapar en kampanj.

Skrivet av Marcus Holgersson, Google AdWords