Varje år blir det allt vanligare att sköta sina julinköp online. Det ger dig bättre och bättre möjligheter att få fler kunder till din onlinebutik. Idag presenterar vi Klickandel som kan hjälpa dig att ta reda på vilken trafik du missar. Klickandel är ett nytt mätvärde som visar hur stor procentandel av det totala möjliga antalet klick som kommer från dina Shopping-annonser.
Här går vi igenom ett exempel på hur du kan använda Klickandel för att identifiera produktgrupper som har potential för mer trafik. Du kan se till att dina annonser är tillräckligt synliga för att du ska få så mycket trafik som möjligt under tiden som är kvar av julhandeln. Börja med att lägga till klickandelskolumnen på fliken Produktgrupper.I det här exemplet visas ”vinterjackor” med en klickandel på 30 %. Det innebär att du bara fick 30 av varje 100 möjliga klick på din annons för vinterjackor. Nu kan du passa på och justera dina bud för ”vinterjackor” så att dina annonser blir mer synliga. Slutligen ska du se till att hålla ett öga på klickandelar och fortsätta att optimera buden, särskilt för dina mest populära produkter.

Klickandelsstatistik för produktgrupper
Det finns fler åtgärder du kan vidta för att lyckas under julhandeln. Förutom att få mer trafik är det en bra idé att finjustera kampanjerna så att du når ut till kunderna och ökar försäljningen. Vi har skapat två helgchecklistor som kan underlätta kampanjhanteringen under de kommande veckorna och över nyår:
  • Checklista för julförberedelser: Ordna dina Shopping-kampanjer så att du kan nå ut till konsumenterna i rätt ögonblick och göra dem till nya kunder
  • Checklista för julöverlevnad: Följ den här checklistan om du vill göra spontana ändringar i dina kampanjer och lära dig hur du kan justera buden för produkter som visar sig bli populära

Med hjälp av de här listorna och genom att anpassa dina kampanjer utifrån insikter från klickandelsstatistiken kan du öka försäljningen i jul … och få en god helg!

Skrivet av Dimitris Meretakis, Product Manager på Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Googler AdWords