Kunderna kommer att börja shoppa tidigt i år och fortsätta hela julen. Även om kampanjer som Black Friday och Cyber Monday fortfarande genererar mycket handel så gör mobilerna att alla dagar blir shoppingdagar. Som återförsäljare är det bra om du förbereder budgetar och kampanjer inför toppar i trafiken, men det är även bra att optimera kampanjerna så att du säkert når fram till kunderna genom hela julhandeln.

Vi lanserar några nya funktioner inför julhandeln som kan hjälpa dig att analysera Shopping-kampanjer och göra smarta justeringar:
Identifiera vilka produktgrupper du ska optimera först
  • Med en flik för produktgrupper på kampanj- och kontonivå blir det enklare att jämföra resultat och göra ändringar för alla produktgrupper
  • Med filtrering på produktgrupper kan du välja vilka produktgrupper du vill optimera (till exempel de med bäst kostnad-per-konvertering) utan att behöva granska alla grupper på kontot

Större insikt leder till bättre budbeslut
  • Nu är simulatorn för mobilbudsjustering tillgänglig på kampanjnivå, så att du kan se hur den mobila räckvidden ändras när du ändrar mobilbudsmodifieraren
  • Uppskattningar av konverteringar i budsimulatorn kan ge dig information om hur många konverteringar annonserna skulle kunna ha skapat med andra budnivåer
  • Resultatmått i dialogrutan för undergrupper, till exempel klick och kostnader per konvertering, hjälper dig att strukturera upp produktgrupper med avseende på resultat

Låt oss gå igenom hur de här funktionerna kan hjälpa dig att spara tid och göra julhandeln lite mindre kaotisk. Tänk dig att du säljer kläder och vill se över aktuella kampanjer några dagar innan Black Friday så att du kan optimera produkterna som säljer bäst.

För det första så har shoppingrelaterade mobilsökningar ökat med mer än 120 % jämfört med förra året, och de visar inga tecken på att minska inför julhandeln.1 Du har själv märkt en liknande ökning av mobiltrafiken. Använd simulatorn för mobilbudsjustering och optimera mobilbuden på kampanjnivå, så ser du hur du kan få mer trafik till den mobila webbplatsen genom att justera mobilbuden.

Simulatorn för mobilbudsjustering
Nu vill du gräva lite djupare och optimera olika produktgrupper. När du tittar på fliken Produktgrupper på kontonivå kan du använda filter för produktgrupper och se att produktgruppen ”jackor” är den produktgrupp som har flest konverteringar och lägst kostnad-per-konvertering. Nu när du vet det bestämmer du dig för att optimera produktgruppen ”jackor”.

Produktgruppsfilter på kontonivå
En låg kostnad per konvertering för ”jackor” är ett tecken på att du kan öka försäljningsvolymen. Du tittar på uppskattade konverteringar i budsimulatorn och ser hur eventuella budändringar kan ge ytterligare konverteringar inom produktgruppen. Sedan ställer du in budet efter den konverteringsnivå du skulle vilja ha för ”jackor”.

Konverteringsuppskattningar i budsimulatorn
Slutligen ser du information om att vissa jackmärken redan börjar bli populära i den tidiga handeln. Du kan se vilka jackmärken i dina annonser som säljer bättre genom att titta i resultatkolumnerna i dialogrutan för produktgruppers undergrupper. Om du sorterar efter totalt antal konverteringar eller låg kostnad per konvertering får du en uppfattning om vilka märken som kan behöva separata, högre bud.
Resultatkolumner i dialogrutan för produktgruppers undergrupper.
Det var allt! Nu borde det bli lite enklare att justera säljkampanjer inför och under julhandeln. Då får du tid att ägna åt egen shopping. Du kanske till och med hittar en present till dig själv nu när du har jobbat så hårt.

Besök vårt hjälpcenter om du vill veta om Shopping-kampanjer och produktgruppsfiltrering. Du kan också läsa mer om att analysera och dimensionera olika justeringar på dimensionsfliken och med skript.

Skickat av Dimitris Meretakis, Product Manager på Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords
1. Google Global sökdata från Q3 2014–Q3 2015, sökningar som utlöser Shopping-annonser