Konsumenter har högre förväntningar än någonsin nu när de bara behöver sträcka sig efter närmsta enhet när det är något de behöver. De vill att allt ska fungera och hända på en gång. För att nå konsumenter när de har tydliga avsikter att köpa, hitta eller göra något, använder sig fler och fler annonsörer av programmatisk annonsering, vilket innebär att man använder data och teknik för att nå rätt person vid rätt tillfälle. Googles Display-nätverk (GDN) gör det möjligt för alla annonsörer att utnyttja den här avancerade tekniken, så att du kan finnas där i de avgörande ögonblicken för ditt företag.

I dag presenterar vi flera verktyg som ytterligare förbättrar det som GDN har att erbjuda visningsannonsörer.

Större insyn: agera utefter AdWords målgruppsinsikter

När du har stor kunskap om dina kunder till exempel ålder, plats och intressen kan du fatta mer välgrundade beslut om dina marknadsföringsprogram. AdWords målgruppsinsikter ger dig som annonsör samlad information om användarna på dina remarketinglistor, inklusive demografi, intressen, platser och enhetsanvändning ¹. Eftersom dessa rapporter finns tillgängliga direkt i AdWords kan du snabbt och enkelt vidta åtgärder baserade på denna kunskap. Till exempel, om personerna som konverterat på din webbplats gillar jazz kan det vara en bra idé att lägga till den målgruppen inom intressegrupp i din kampanj. Om många av dina kunder istället är kvinnor mellan 25 och 34 kan det vara en bra idé att anpassa annonsmaterialet så att det tilltalar den målgruppen. Läs mer

Exempel: AdWords målgruppsinsikter visar att 30 % av kunderna på den här remarketinglistan 
är 25–34 år, jämfört med genomsnittet på 19,9 % i Sverige


Screen Shot 2015-10-09 at 09.06.17.png


BASE, ett belgiskt telekomföretag, använde AdWords målgruppsinsikter och upptäckte att cykelentusiaster var dubbelt så benägna som genomsnittskunden att köpa ett mobilabonnemang. Baserat på den kunskapen riktade BASE in sig på den här målgruppen och dubblade sina konverteringar. BASE nådde ut till cykelentusiaster på GDN och dubblade sina konverteringar. BASE använder nu AdWords målgruppsinsikter som underlag till sina kampanjer både online och offline.
Screen Shot 2015-10-09 at 09.06.23.png


Sony PlayStation upptäckte med hjälp av AdWords målgruppsinsikter att många fans av klassisk musik ofta interagerade med varumärket. Sony kunde nå ut till den här målgruppen på GDN och fick 31 % högre frekvens för visningsbaserad konvertering än sitt genomsnitt för målgrupp inom intressegrupp. På så vis kunde Sony få fler visningar för samma budget. Nu använder Sony AdWords målgruppsinsikter när de vill hitta de bästa målgrupperna för sina nya kampanjer.

Större pålitlighet: GDN blir 100 % synligt
De flesta visningsannonserna rättare sagt 56 % av dem ²  har aldrig fått en chans att visas eftersom de legat nedanför mitten, hamnat utanför synfältet eller på en bakgrundsflik. Snart kommer vi att göra GDN till en av de enda mediaplattformarna där annonsörer inte betalar för en annonsvisning om annonsen inte varit synlig. Det innebär att du endast betalar när du kan påverka. Under de kommande månaderna kommer alla kampanjer där man handlar på CPM-basis att uppgraderas till CPM för synlighet (vCPM).

Större effekt: ett nytt förhållningssätt till dynamiska remarketingannonser
Användare använder enheter av olika form och storlek och interagerar med innehåll som kan vara horisontellt eller vertikalt och som du kan trycka på, dra eller nypa. Det innebär att annonser måste vara flexibla så att de kan visas på olika placeringar. I dag presenterar vi förbättringar av dynamisk remarketing så att annonsernas form och storlek automatiskt kan ändras för att passa alla typer av enheter. Annonserna snyggas även till så att de ser bra ut på alla mobila eller datorbaserade webbplatser eller appar. Till exempel, om din logotyp huvudsakligen är blå och gul, kan AdWords använda de färgerna till att skugga annonsens ram och bakgrund. Vi provar till och med olika färgkombinationer och använder den som ger bäst resultat. Som alltid kan du ändra dessa val så att de passar din stil och smak.

För att uppfylla konsumenternas förväntningar krävs teknik för att direkt tillgodose deras behov, var de än befinner sig och oavsett vilken typ av enhet eller skärm de använder. Programmatisk annonsering ser till att varumärkena finns där i viktiga ögonblick när beslut fattas och preferenser skapas. Vi hoppas att GDN gör det möjligt för alla annonsörer att utnyttja den här storföretagstekniken, så att du kan finnas där i de avgörande ögonblicken för ditt företag.

Skrivet av Brad Bender, chef för produkthantering, Googles Display-nätverk
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

All statistik är baserad på anonymt insamlad data
Google study, 2014.