Användningen av mobila enheter har förändrat spelplanen för både konsumenter och företag. Konsumenternas förväntningar på ögonblicklig aktualitet och relevans är högre än någonsin och framgångsrika företag är sådana som når ut till användarna när de behöver det mest – när de upplever känslor som Jag vill veta, Jag vill åka till, Jag vill göra och Jag vill köpa. Google är ett företag som bygger på att tillgodose användares behov när det behövs. Genom våra innovativa annonser har vi även gett stora och små företag den möjligheten.

Denna vecka på Advertising Weeks scen i Times Center lanserade jag två nya produkter – Kundmatchning och Universella appkampanjer – för att hjälpa dig vara närvarande och relevant i avgörande ögonblick och med brinnande iver.

Nå dina mest värdefulla kunder med Kundmatchning
70 % av onlinekonsumenterna håller med om att kvaliteten, timningen och relevansen för ett företags budskap påverkar deras uppfattning om företaget. Google har en unik möjlighet att hjälpa ditt företag att nå ut till konsumenter på relevanta sätt Oavsett om de söker på Google, läser om erbjudanden på Gmail eller tittar på videoklipp på YouTube kan vi visa den mest relevanta informationen baserat på vad de gör, när de tittar, var de befinner sig och vilken enhet de använder. I dag bygger vi vidare på detta med nya innovationer för att göra annonserna ännu mer relevanta.

När det gäller dina mest värdefulla kunder så förväntar de sig ännu mer av dig. Nu kan Google hjälpa dig att nå kunder som du redan har en koppling till – till exempel de i ditt bonusprogram eller kunder som handlat av dig förut – på sätt som är relevant för deras avsikter och sammanhang.

Kundmatchning är en ny produkt som hjälper dig nå dina mest värdefulla kunder på Google Sök, YouTube och Gmail – i avgörande ögonblick Med Kundmatchning kan du ladda upp en lista över e-postadresser på ett säkert och integritetsskyddat sätt. Dessa matchas sedan med användare som är inloggade på Google. Utifrån detta kan du skapa kampanjer och annonser som är särskilt utformade för att nå din målgrupp.

Anta att du har ett företag som sysslar med resor. Du kan nu nå personer som registrerat sig för ditt bonusprogram när de planerar sin nästa resa. Till exempel: när medlemmarna i bonusprogrammet söker efter ”direktflyg till New York” på Google.se kan du visa relevanta annonser längst upp bland deras sökresultat, på vilken enhet som helst och precis när de vill flyga till New York. Och när medlemmarna i bonusprogrammet tittar på sina favoritvideoklipp på YouTube eller läser e-posten på Gmail kan du visa annonser som inspirerar dem till att planera sin nästa resa.

Med Kundmatchning kan du även skapa liknande målgrupper för att nå nya kunder på YouTube och Gmail som troligtvis är intresserade av dina produkter och tjänster. Till exempel kan du skapa medvetenhet på YouTube om nya direktflyg genom att visa TrueView-annonser för potentiella kunder som har liknande intressen och karaktärsdrag som medlemmarna i ditt bonusprogram.

Med Kundmatchning finns ditt varumärke där med rätt meddelande när kunden är som mest mottaglig. Endast Google kan hjälpa dig göra detta för att glädja dina lojalaste kunder i avgörande ögonblick.

Kundmatchning och liknande målgrupper rullas ut till alla annonsörer under de närmaste veckorna. Kundmatchning och Universella App-kampanjer kommer lanseras för alla inom de närmsta veckorna. Läs mer.

Marknadsför dina appar med en räckvidd utan motstycke
Användare upptäcker nya appar på många olika sätt: sökningar online, rekommendationer när de tittar på sina favoritvideoklipp och förslag i andra appar. Om ditt företag har en app behöver du ett skalbart sätt att nå de kunder som har störst sannolikhet att installera appen – i flera olika kanaler.

Från och med i dag är universella appkampanjer tillgängliga för utvecklare och annonsörer som en ny kampanjtyp i AdWords. De hjälper dig att nå ut till appanvändare genom Google Sök, Google Play, YouTube och Googles Display-nätverk (GDN). Med bara några enkla steg kan du marknadsföra din app brett över världens största nätverk och plattformar.

Anta att du har skapat ett äventyrsspel. Med universella appkampanjer får du en räckvidd utan motstycke och du kan marknadsföra appen på YouTube – plattformen med över en miljard användare som tittar på hundratals miljoner timmar med innehåll varje dag. Dina annonser kan också nå specifika målgrupper i 650 000 appar och på 2 miljoner webbplatser i GDN. Viktigast av allt är att universella appkampanjer utnyttjar starka sökningar så som "äventyrsspel" och "pusselspel" som sker hela dagen lång på Google Sök och Google Play så att din app visas när folk är ute och laddar ned något nytt.

Allt du behöver göra är att ge oss din önskade kostnad per installation och vi gör resten. Universella appkampanjer är allt som behövs när det gäller kampanjtyper som skalar din räckvidd och maximerar appinstallationer i Android i Googles hela annonsplattformsvit Vi har automatiserat kampanjinställningarna genom att hämta appbilder, videor och appbeskrivningar direkt från informationen i Google Play Butik för att skapa annonsformat som fungerar oavsett var de visas.



Sedan optimerar våra system dina kampanjer med hjälp av dynamisk inlärning för högsta möjliga installationsvolym med din målkostnad per installation. Genom att testa olika versioner av din annonstext och dina appbilder i alla Google-nätverk som du är kvalificerad för avgör vi vilka varianter som fungerar bäst. Läs mer

Energin och pulsen på Advertising Week 2015 förstärker det faktum att det är en spännande tid att arbeta inom marknadsföring. Det är ett stort privilegium att få skapa produkter som hjälper företag berätta sin historia och nå ut till konsumenter i de avgörande ögonblicken.

Upplagt av Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads and Commerce
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

1 Google/Ipsos, ”Consumers in the Micro-Moment”, mars 2015.