E-post är en viktig del av vardagen och ett av våra vanligaste sätt att hålla kontakt med familj, vänner och kolleger. Det är dessutom ett perfekt sätt att få de senaste nyheterna från våra favoritvarumärken, som en stor helgrea, erbjudanden på charterresor eller information om en ny och spännande produkt. I flera år har vi arbetat nära annonsörer för att utvidga deras strategier för e-postbaserad marknadsföring och pröva nya sätt att visa mer relevanta erbjudanden för användarna med hjälp av integrerade Gmail-annonser[1]. Från och med i dag har alla annonsörer tillgång till integrerade Gmail-annonser direkt i AdWords.

Avancerade och interaktiva annonsformat

När vi utvecklade Gmail-annonserna, prövade vi olika format för att se vilka användarna tyckte var mest engagerande. En av förbättringarna vi gjorde var att ta bort det vanliga textannonsformatet och visa färre integrerade annonser med högre kvalitet, som stämmer bättre överens med layouten i Gmail-inkorgen.

Från och med i dag kan annonsörer hantera integrerade Gmail-annonser direkt i AdWords, genom att skapa en kampanj i Display-nätverket och skapa ett Gmail-annonsformat i annonsgalleriet. Annonsen består av två delar:
  • Den komprimerade annonsen som användarna ser först och som matchar utseendet på Gmail-inkorgen. Användarna kan expandera annonsen genom att klicka på den.
  • När användarna klickar på den komprimerade annonsen, visas den expanderade annonsenheten. Det är en integrerad helsidesannons med lika stora möjligheter till information och grafiska detaljer som en målsida. När användarna har klickat på annonsen så att den expanderas, är eventuella efterföljande klick på innehållet kostnadsfria, inräknat att spara annonsen i inkorgen eller vidarebefordra den till andra.


Annonsörerna kan välja bland flera anpassningsbara Gmail-annonsmallar för den expanderade annonsenheten, och använda en enstaka bild, framhäva en kampanj med en kombination av bild, beskrivning och uppmaningsknapp eller visa upp flera produkter samtidigt. Med formatet med anpassad HTML får du störst flexibilitet när det gäller hur du konfigurerar dina tillgångar. Du kan skapa en ännu mer engagerande annonsupplevelse genom att använda videor, formulär, telefonnummer och flera länkar och uppmaningar.

Exempel på expanderade annonsenheter


Nå målgruppen med avancerad inriktning på Display-nätverket

Du kan använda de flesta alternativ för inriktning på Display-nätverket som du redan är bekant med, som sökord, målgrupper inom intressegrupp, demografi och ämnen. En annonsör som till exempel annonserar om sportkläder kan välja relevanta ämnen som ”Träning” och ”Sportartiklar”, eller nå personer i målgrupper inom intressegrupperna ”Hälso- och fitnessintresserade” eller ”Löparentusiaster”.


Marriott International är ett av alla varumärken som redan använder Gmail-annonser för att nå kunder som letar efter attraktiva erbjudanden:


”Vi har fått mycket goda resultat från vårt samarbete med mediebyrån Beeby Clark+Meyler när det gäller att visa Gmail-annonser och stärka medvetenheten kring Renaissance Hotels. Den större annonsenheten ger gott om utrymme att visa videor och bilder som speglar upplevelsen på Renaissance Hotels och vår strävan att hjälpa gästerna att uppleva nya saker på resmålet. Vi samarbetade med annonsbyrån Anomaly för att infoga avancerat bildmaterial i våra annonser, och ökade användarengagemanget i form av 25 % längre besök på webbplatsen och 18 % fler sidvisningar per besök på RenHotels.com. Annonsenheten har dessutom fortlöpande gett varumärket Renaissance Hotels bred räckvidd. Sedan dess har vi börjat visa Gmail-annonser om andra hotell i Marriott International-kedjan, och ser fram emot att snart också visa annonser om våra Autograph Collection Hotels.”
              – Amy Sherman, direktør for digital markedsføring


Ge användarna kontroll över vilka annonser de ser

Som ett led i vidareutvecklingen av Gmail-annonserna, har vi gett användarna möjlighet att aktivt styra vilka typer av annonser de ser. Precis som med andra Google-annonser, kan användarna välja i annonsinställningarna om de inte vill se annonser från särskilda annonsörer. De kan dessutom välja bort intressebaserade annonser helt och hållet.

Läs mer om hur du skapar din första Gmail-annons i vårt hjälpcenter.

Omry Pruzan, förste produktansvarig, Gmail-annonser
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

[1] Gmail-annonser kjøres ikke i Gmail for Work som en del av Google Apps for Work.