Vi letar ständigt efter nya sätt att ge kunder tänkvärd och relevant information när de bläddrar, jämför och undersöker under vetgiriga stunder. Samtidigt vill vi hjälpa er att få era produkter att skilja sig från mängden och synas bättre på Google.

Kampanjtexten – det valfria meddelande som kan läggas till i annonsgrupper i AdWords – är resultatet av en av våra första ansträngningar för att uppnå precis det. Vi har upptäckt att många av er använder kampanjtexten till att belysa specialerbjudanden eller fri frakt. Därför är vi glada att idag kunna lansera ett nytt automatiskt tillägg för shoppingannonser (produktannonser).

Automatiska tillägg för shoppingannonser
Det nya tillägget visas bredvid dina shoppingannonser (produktannonser) utan att du behöver göra något och utan extra kostnad. Tilläggen använder befintlig information som du har angett i inställningarna och dataflödet för Merchant Center och visar automatiskt information om fri frakt och prissänkningar på ett enhetligt och sammanfattat sätt för kunderna.

                           

Tillbakadragande av kampanjtext
Baserat på de första resultaten ser vi att kunder föredrar det nya automatiska tillägget framför kampanjtext. Dessutom ger det annonsörer bättre klickfrekvens. Vi kommer därför att dra tillbaka kampanjtexten i slutet av september 2015 och börja visa automatiska tillägg oftare istället.

De annonsörer som använder sig av kampanjtext behöver inte vidta någon ytterligare åtgärd. Deras annonser påverkas inte på något annat sätt och kan fortfarande nås av kunder som söker på Google. I vårt hjälpcenter finns även mer information om de automatiska tilläggen.

Upplagt av Tom Beyer, Product Manager på Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords