Förra året lanserade vi effektiva hanteringsfunktioner för rapportering och kampanjer, t.ex. Auktionsinformation, som ger ökad insyn i auktioner och rankning på Google Shopping. Idag går vi ytterligare ett steg framåt och lanserar en uppsättning budgivningsstrategier för Shopping-kampanjer. Dessa strategier ger dig tillgång till mer avancerade alternativ än att ange högsta CPC-bud manuellt, och istället använda dig av innehållsbaserad och dynamisk budoptimering.

Maximera klick
Om du vill få så mycket trafik som möjligt för din budget passar den här budgivningsstrategin dig. Med Maximera klick justeras dina bud automatiskt, och den kan även användas till att marknadsföra specialerbjudanden på webbplatsen eller i butiken med annonser för lokala butikslager.

”Vi uppskattar verkligen Maximera klick-funktionen. Den gör att vi kan leverera mer trafik till avsevärt lägre kostnad”, berättar Mario Märzinger, Vice President för Marketing på home24, "När vi testade den här budstrategin på en av våra viktigaste produktserier hade vi efter en månads test ökat antalet klick med sju procent och minskat kostnaden per klick (CPC) med tretton procent.”

                                     

Förbättrad CPC
Om du vill hantera dina egna bud eller använda en budgivningsplattform från tredje part passar alternativet Förbättrad CPC bäst. Den optimerar dina bud i realtid så att du får fler konverteringar eller försäljningar till ungefär samma kostnad. Vi har sett att annonsörer ökat antalet konverteringar med så mycket som sju procent till samma kostnad med Förbättrad CPC.1

Radhika Aggarwal, vd och grundare på Shopclues.com, berättar: ”Vi försöker hantera våra bud så långt det är möjligt, och med hjälp av Förbättrad CPC kan vi optimera våra bud efter användarkontext och auktionsdynamik. Tack vare funktionen Budgivning i realtid i Förbättrad CPC har vi på ShopClues kunnat öka avkastningen på investeringen, och vi har verkligen förbättrat våra resultat.”

                                 

Mål-ROAS
Om du inte har tid att hantera dina bud manuellt och är intäktsstyrd kan du låta målavkastningen på annonseringsutgifter (mål-ROAS) göra det tyngsta budgivningsarbetet. Med mål-ROAS väljer du önskad avkastning på annonseringsutgifter, så läggs buden dynamiskt och produkter som ger högre intäkter får högre bud.

För närvarande finns en betaversion av mål-ROAS för ett antal återförsäljare. Om du vill delta i testet av den här betaversionen och vara en av de första användarna ska du fylla i det här förfrågningsformuläret.

                                   

Vi är mycket glada över att kunna presentera de här automatiska budgivningslösningarna för Google Shopping. Vi utforskar och investerar hela tiden i nya sätt att hjälpa dig att hantera kampanjer och budgivningar effektivare. Om du vill ha mer information om budgivningsstrategier kan du besöka AdWords hjälpcenter.

Upplagt av Dimitris Meretakis, Product Manager, Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

1 Intern information för Google Shopping, augusti 2015.