Konsumenter plockar upp sina telefoner miljarder gånger per dag, ögonblick då de tänker ”jag vill veta”, ”jag vill åka”, ”jag vill göra” och ”jag vill köpa”. Det är ögonblick då kunderna har starka intentioner att göra något, och då vänder de sig ofta till appar för att få tag i det de behöver. Löpare kanske söker efter en app för att mäta hur långt de springer när de börjar träna inför ett maraton, matälskare kanske letar efter restaurangappar för att hitta de hetaste ställena i stan och folk som reser mycket kanske söker efter de populäraste spelen precis före en lång flygning. Faktum är att sökningar är en av de saker som leder till flest appinstallationer via Play Butik[1].

Därför har vi investerat i nya sätt att hjälpa användarna att hitta nya appar med Sökannonser på Google Play, och i innovativa nya tekniker som förenklar kampanjhanteringen och förbättrar statistiken för utvecklare

Nu är de här: Sökannonser på Google Play

Sökannonser på Google Play börjar lanseras i dag till alla annonsörer och utvecklare som använder kampanjer med sökappinstallationsannonser i AdWords.



Google Play når över en miljard människor med Android-enheter i över 190 länder. Tack vare den enorma räckvidden kan Sökannonser på Google Play ge konsumenterna nya sätt att upptäcka appar som de annars kanske hade missat. Dessutom hjälper det utvecklarna att öka medvetenheten om deras appar. Företag som Booking.com och Nordeus har redan utökat sin verksamhet med appinstallationsannonser för att inkludera annonser i Play Butik.

           
Tomislav Mihajlović, CMO of Nordeus shared that, "Search has already been a key component of our app promotion strategy to reach high-quality users. With new Search Ads on Google Play, we have an even bigger opportunity to connect with people in the moments they’re looking for new apps to download. We are already seeing significantly more app installs from Search with the addition of Google Play inventory for our game Top Eleven.”

Förbättrad konverteringsspårning för Android

Vi ger utvecklarna större möjligheter att marknadsföra sina appar och vill samtidigt även tillhandahålla verktyg för konverteringsspårning som fungerar smidigt över flera kanaler och passar med den mätningslösning som utvecklarna väljer att använda. Därför lanserar vi första öppningen för Android-appar, en ny lösning för konverteringsspårning som registrerar när en användare för första gången öppnar en app efter att ha klickat på en annons och installerat en Android-app. Utöver att tillhandahålla konverteringsspårning för appar på söknätverket, Display-nätverket och YouTube gör den nya lösningen även att utvecklare bättre kan koppla den konverteringsvolym de ser i AdWords till den data de ser i en mätningslösning från tredje part. Konverteringstypen ”första öppningen” är standard i många tredjepartslösningar, så vi samarbetar med viktiga partner som Tune, AppsFlyer, Kochava, Adjust och Apsalar för att se till att datan är konsekvent. Det ger utvecklarna friheten att använda funktioner för rapportering och optimering i både AdWords och den tredjepartslösning de väljer.

Ett ännu enklare sätt att köra appinstallationsannonser över hela Googles nätverk

Om några veckor gör Universella appkampanjer det ännu enklare att marknadsföra dina appar på Google Play och över alla Googles tjänster, däribland Sök, YouTube, AdMob-nätverket i appar och de över två miljonerna webbplatser som deltar i Googles Display-nätverk. Tala bara om för oss vad det ska stå i annonsen, vem du vill nå, vilken budget du har och vilken målkostnad per installation du vill uppnå, så ordnar vi resten.

Allteftersom fler appar kommer ut på marknaden vill vi skapa produkter som hjälper utvecklare att få ut sina appar till de användare som kommer att älska dem. Vi gör allt från att lägga till sökannonser i Google Play till att förbättra konverteringsspårningen för Android-appar och förenkla kampanjhanteringen med Universella appkampanjer. 

Upplagt av Surojit Chatterjee, chef för produkthantering, mobilsökningsannonser
Postad av Marcus Holgersson, Google AdWords