Allteftersom appsystemen blir mer komplexa är många framgångsrika utvecklare ute efter nya sätt att mäta, hantera och optimera resultat över flera annonsnätverk och operativsystem. I morse under vår årliga I/O-konferens lanserade vi via liveström ett antal nya mediasamarbeten och annonserbjudanden som är utformade för att uppfylla de unika behoven som uppstår när man marknadsför appar.

Transparenta, öppna och pålitliga lösningar för att mäta resultat

För apputvecklare som vill ha fler installationer och mer engagemang är det oerhört viktigt att förstå hur effektiva olika mediepartner och placeringar är. Därför har vi investerat i lösningar som ska hjälpa utvecklarna att använda konsekventa mätvärden i olika annonsnätverk i ett system som ofta känns fragmenterat, och få en bättre förståelse för vilken kvalitet och typ av användare som respektive nätverk ger. 

Google Analytics för appar ger en branschledande lösning för analys i appar. Tjänsten gynnar annonsörer som vill ha en mer transparent bild av annonsernas effektivitet på olika nätverk. Det går dock redan att använda Google Analytics för att spåra resultaten i kampanjer för mobilappsinstallationer och för att få en förståelse för användarnas aktuella värde både på Android och iOS. Sedan lanseringen av konverteringsspårning på iOS i slutet av förra året har vi skapat samarbeten med över 20 annonsnätverk, däribland InMobi och Millennial Media. Dataintegreringen med våra samarbetspartner ger en heltäckande bild av appens värde på olika nätverk, som grundas på den statistik utvecklare har nytta av (dvs. aktuellt värde och användarlojalitet). Det bidrar till bättre beslut om vad man ska lägga sin annonseringsbudget på. Om några månader kan man ”återsända” konverteringar till hänvisande nätverk för att optimera trafiken. Och allt bygger på ett enda SDK.

Det handlar inte bara om mätningslösningar. Vi anser att utvecklare bör ha valfrihet vad gäller attributionsleverantörer, och vi arbetar hårt för att skapa öppna lösningar för branschen. Därför har vi även lanserat möjligheten att integrera data om appinstallationer och händelser från viktiga samarbetspartner som levererar mätningslösningar i AdWords. Genom att arbeta med samarbetspartner som Adjust, Appsflyer, Apsalar, Kochava och Tune kan vi erbjuda noggrannare mätningar via olika spårningssystem i AdWords, så att den data annonsörerna får är korrekt och pålitlig.

Genom att samarbeta med de här ledande annonsplattformarna och spårningsystemen tror vi att vi kan bidra till starkare och mer sammankopplade lösningar för hela annonssystemet. Allt i syfte att hjälpa utvecklarna att bli framgångsrika.

Men inte nog med det.

Det är enklare än någonsin att marknadsföra appar på Google

Vi erbjuder en mängd olika placeringar på Google Sök, i AdMob-nätverket, på mobila webbplatser och på YouTube för utvecklare som vill marknadsföra sina appar. Tidigare i år lanserade vi dessutom sökannonser i Google Play. Genom att visa annonser vid appsökresultat kan du nå konsumenterna precis när de letar efter en ny annons, i samma ögonblick som de är redo att installera.

I dag lanserade vi universella appkampanjer, en ny kampanjtyp som gör det möjligt för annonsörer att nå konsumenter på ett effektivare sätt via Googles tjänster. Universella appkampanjer ger ett enkelt sätt att skapa installationsannonser för dina Android-appar i AdWords eller direkt från utvecklarkonsolen för Google Play.
Med en enda kampanj kan man nå fler på Google Sök, i AdMob-nätverket, på mobila webbplatser, på YouTube och på Google Play. Vi behöver bara lite information om appen – vad det ska stå i annonsmaterialet, vilken målgrupp man vill nå och hur stor budget man har – så gör vi resten. På den tekniska sidan bidrar våra system för att skapa annonser och lägga bud till att maximera kampanjresultaten, så att annonsörerna kan lägga mer tid på att skapa bättre annonser. Utvecklare och annonsörer kan börja använda sökannonser på Google Play och universella appkampanjer inom de kommande månaderna.

Kompletta lösningar för hela företaget
I dag på I/O presenterade vi även lösningar för enklare apputveckling, för att skapa organiskt användarengagemang och för att tjäna mer pengar på appar. Våra innovationer inom analys och annonser är till för att komplettera de här erbjudandena, så att man kan få sitt företag att växa med mätningslösningar som är öppna och pålitliga och marknadsföringsverktyg som gör det enklare och effektivare att köpa annonser. Vi vill tacka alla utvecklare där ute som bidrar till att göra de här upplevelserna bättre. Vi ser fram emot att interagera med appar och stötta innovationer genom samarbete med utvecklarna och deras samarbetspartner i systemet.

Upplagt av: Jonathan Alferness, vice VD, produktutveckling
Postat av: Marcus Holgersson, Google Adwords