I år har vi uppdaterat flödesspecifikationen för Google Shopping och Googles produktklassificering. Syftet är dels att skapa en bättre upplevelse för kunder när de söker efter dina produkter online, dels att göra det enklare att mata in information i flödet. Vissa uppdateringar kräver att aktuell produktdata ändras senast den 15 september 2015.

Vi har uppdaterat följande:

Flödesspecifikationen för Google Shopping
  • Attribut för enheter och kvantitet är nu tillgängliga för USA
  • Vi har skärpt de vägledande principerna kring attributet id och GTIN
  • Vi har tydliggjort attributen för kläder och varianter och utökat kraven till Brasilien. Det omarbetade avsnittet heter Detaljerade produktattribut och varugrupper
  • Vi lanserar fasta, numeriska id:n för Google-produktkategori som även kan anges som värden för attributet Google-produktkategori
  • Vi har utökat kraven för frakt till Schweiz, Tjeckien, Nederländerna, Italien, Spanien och Japan, så att det nu går att visa totalpriset för användare i de länderna
Google Shoppings produktklassificering
  • Vi har förenklat många sökvägar för Googles produktklassificering genom att flytta upp ett antal kategorier till deras överordnade noder.
  • De flesta kategorier under Träningskläder ingår nu i någon av deras icke-träningsmotsvarigheter. Träningskjolar finns till exempel nu under Kjolar.
  • Vi lagt till fler kategorier under Mat, dryck och tobak och Avsett för vuxna
  • Vissa vertikaler har genomgått betydande omarbetningar, så det kan vara bra att läsa igenom Googles produktkategorier på nytt.
    Läs mer.
Uppdateringen av flödesspecifikationen börjar gälla från den 15 september 2015 för allt utom frakt. Med tanke på att det kan vara komplicerat att ange korrekta fraktpriser ger vi dig längre tid att införa den här ändringen. Fraktändringarna börjar tillämpas den 1 februari 2016. Alla ändringar i produktklassificeringen rekommenderas men är inte obligatoriska.

Du kan börja lämna in nya attribut senare i veckan. Gå gärna igenom flödesspecifikationen, eftersom vissa av uppdateringarna kräver att du ändrar aktuell produktdata. En lista med alla ändringar finns i den uppdaterade flödesspecifikationen i hjälpcentret för Merchant Center.

För att dina kunder alltid ska kunna shoppa online på bästa möjliga sätt ska du se till att uppfylla våra policyer för Google Shopping och juridiska krav för Google Shopping. På så sätt undviker du att produkter eller flöden inte blir godkända.

Upplagt av Angelika Rohrer och Patrik Reali, Google Shopping-teamet
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords