Oktober är här och den stora shoppingsäsongen är alldeles runt hörnet. Enligt våra senaste undersökningar planerar 29 % av kunderna att börja handla inför storhelgerna före Halloween. Med tanke på det har vi satt ihop en checklista för storhelgshandeln som vi fyllt med bästa metoder för säsongen, och som är riktad till återförsäljare som vill maximera resultaten i både sökkampanjer och Shopping-kampanjer. Utöver checklistan hittar du även topptrender från förra årets storhelgsperiod och tips från Google Shopping-teamet om hur du kan göra fjärde kvartalet till ett riktigt bra kvartal.
Hantera ökad efterfrågan i dag. Under förra årets storhelgshandel dubblerades trafiken som skickades från Google Shopping globalt jämfört med föregående år.1 Ökningen har inte avtagit – under juli var trafiken från Google Shopping faktiskt högre än trafiktopparna under förra årets helgperiod.2 Det är inte bara intresset från konsumenterna som har ökat – de börjar dessutom handla tidigare. Enligt våra undersökningar var intresset för Black Friday hos amerikanska konsumenter 27 % högre än föregående år, och sökningar som hade med den här stora shoppingdagen att göra började ungefär en vecka tidigare än föregående år. Få ut så mycket som möjligt av den här perioden med stora inköp genom att etablera dina marknadsföringsmål i god tid, och använd vår checklista för att uppnå dem.
Få kontakt med mobila shoppare. Det bästa sättet att få kontakt med dina kunder är att vara närvarande när de söker efter dina produkter och i den kanal där de söker. Och det gör de i allt högre grad på mobila enheter. Mobila enheter drev 35 % av all trafik till återförsäljares webbplatser i USA under förra årets storhelgssäsong. Detta väntas öka till 43 % i november 2014.3 Globalt ledde Google Shopping över tre gånger mer smartphonetrafik till återförsäljare jämfört med helgperioden 2013.1 Planera för att en rejäl andel av dina kunder är mobila den här säsongen.
Ge kunderna korrekt och aktuell information. Prissättning och frakt är två av de viktigaste faktorerna när kunder handlar online.4 Uppdatera och skicka in dina produktflöden regelbundet, så att kunderna får konsekvent information om priser och sortiment i produktannonserna och på webbplatsen. Förbättra kundupplevelsen genom att använda automatiska varuuppdateringar och uppdatera dina varor på Google Shopping enligt data vi hittar på din webbplats. Om du erbjuder fri frakt bör du skriva detta i dina textannonser, eller använda det nya verktyget för att konfigurera frakt i Merchant Center, så att det syns i dina produktannonser.
Skilj dig från mängden. Konkurrensen är hård under storhelgerna, så erbjudanden är en nyckelfaktor när konsumenterna fattar köpbeslut. Det syntes tydligt förra året, då 92 % av alla kunder utnyttjade någon typ av erbjudande.5 Fundera hur din marknadsföring kan bli tydligare genom att framhäva en stark kampanj eller ett unikt värdeerbjudande.
Mer storhelgstips och bästa metoder hittar du i vår checklista för storhelgshandeln, eller häng med på vår Learn with Google Hangout on Air (på engelska), den 30 oktober kl. 19.00 CET (kl. 10.00 PST) för mer tips om optimering inför storhelgerna.

Upplagt av Shelby Coyne, chef för produktmarknadsföring, Google Shopping
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords

1 Googles interna globala data, fjärde kvartalet 2012 till fjärde kvartalet 2013.
2 Googles interna globala  data, fjärde kvartalet 2013 till andra kvartalet 2014.
3 IBM:s rapport ”Online Retail Holiday Readiness”, USA, juni 2014.
(Obs! IBM:s definition av mobila enheter innefattar smartphones och surfplattor.)
4 Shop.org, ”Holiday Planning Guide”, USA, februari 2014.
5 Baynote, ”Holiday Shopper Survey”, USA,  januari 2014.