Tidigare i år meddelade vi att vi engagerar oss i att bygga verktyg som är specifika för behoven hos annonsörer med storskaliga kampanjer. Vi kallar dessa Verktyg för avancerade användare och de är utformade för att hjälpa våra mest sofistikerade annonsörer nå kunder i stor skala, minska kontokomplexitet och agera på data och insikter.

Under de kommande månaderna kommer vi att lansera en rad sådana verktyg. Det första är annonsanpassare som passar månadens tema som är optimering av storskaligt annonsmaterial.

Storskaligt annonsmaterial i realtid

För annonsörer med tusentals, eller till och med flera miljoner, produkter kan det vara tidskrävande och svårt att visa anpassade meddelanden för alla produkter och erbjudanden. Med annonsanpassare kan du visa mycket relevanta annonser för dina kunder i realtid, till och med när du har tusentals (och ibland flera miljoner) produkter, tjänster och erbjudanden – och alla ändras dag för dag.

Med annonsanpassare kunde till exempel Extra Space Storage leverera en relevant, dynamisk annons till alla sina kunder och skala upp eller ner sitt annonsskapande väldigt snabbt.  Extra Space Storage säger: ”Genom att använda annonsanpassare för att dynamiskt infoga information om pris och erbjudandetider i vår annonstext såg vi en ökning på 113 % i klickfrekvensen utanför vårt kontroll.Google gav oss en lösning på det växande behovet av att leverera rätt budskap till rätt kund.”

Så fungerar det

Annonsanpassare använder en mängd indata, som information om ditt företag, för att generera väldigt relevanta annonser i rätt tid. För att komma igång anger du bara företagsinformation, som produkt, pris och erbjudandetider, samt vilka kampanjer, annonsgrupper eller sökord de är relevanta för, i ett kalkylark. Den här informationen matas in i det nya avsnittet Företagsinformation i det delade biblioteket i AdWords där den kan lagras och vi sedan kan komma åt den när vi använder den för att visa en annons.

Sedan skapar du din annons med anpassare, som är parametrar som talar om för oss vilken information från kalkylarket du vill infoga i dina annonser. AdWords tar dynamiskt den produktinformation som är mest relevant för vad varje kund söker efter och infogar den i din annonstext. På så sätt sparar du tid och kan ge alla dina kunder en kraftfull, anpassad annonsupplevelse varje gång.

Öka framgången

Det finns flera olika sätt att öka framgången genom att använda dessa mycket anpassningsbara textannonser. Med annonsanpassare kan du

Nå ut till kunder i stor skala – skapa en enda textannons med hundratals variationer så att du kan visa en potentiell kund den mest relevanta annonsen
Visa uppmaningar i realtid – informera konsumenter när ett erbjudande snart upphör, i realtid
Optimera arbetsflödet – lägga mindre tid på att ta fram annonstext och skicka in annonser igen eftersom AdWords skapar relevanta annonser åt dig.
 
Vi ser redan att många annonsörer använder annonsanpassare för att effektivt nå sin målgrupp – och sina resultatmål. 

Ben Arabov från byrån Elite SEM säger: ”När Elite SEM hörde talas om annonsanpassare tog vi genast tillfället i akt. Vi trodde att den här funktionen skulle motivera till värdefulla klick och vi hade rätt. Kunder såg sina KPI öka dramatiskt – ibland så mycket som till det dubbla. På så sätt har vi kunnat driva på växande resultat, inte bara under erbjudanden utan även på lång sikt.”

HomeAdvisor.com, ett gratis onlineverktyg för att hitta pålitliga yrkesmän inom hushållstjänster, säger: ”Tack vare den nya möjligheten att presentera väldigt anpassade textannonser som lyfter fram våra senaste erbjudanden har vi sett att sökprestandan har förbättrats markant och att CTR har ökat avsevärt.”

Och byrån Merkle | IMPAQT använde annonsanpassare för att effektivt räkna ner dagarna till sina säsongserbjudanden och driva på bättre prestationer för sina kunder: Vi använde nedräkningsfunktionen för att räkna ner dagarna tills Thanksgiving- och helgerbjudandena började. Vi upptäckte att klick och visningsassisterade konverteringar för den här annonstexten presterade avsevärt bättre än andra texter. Vi såg även högre konverteringar relaterade till den här texten på Thanksgiving och i ungefär en vecka efter det som resultat. Vi kommer att fortsätta använda annonsanpassare för säsongserbjudanden och pågående erbjudanden i framtiden.”

Komma igång

Med annonsanpassare kan annonsörer spara tid samtidigt som de visar nyare och mer relevanta annonser, och kunderna får se annonser med lämplig, uppdaterad information som är nära kopplade till deras sökning. Detta är en bättre användarupplevelse för dina kunder och hjälper dig att driva på bättre prestationer i dina textannonser.

Den här funktionen kommer att lanseras globalt under de kommande veckorna. Om du vill ha mer information om hur du kommer igång, besök AdWords hjälpcenter.

Publicerad av Karen Yao, Group Product Manager, AdWords
Uppladdad av Marcus Holgersson, Google AdWords