Folk förväntar sig att hitta all information de behöver på webben, vare sig det handlar om att hitta närmaste hamburgerhak eller att boka flygbiljett.  Och de söker efter informationen på små skärmar – ibland så små som fyra tum. Det betyder att vartenda tecken i mobilannonserna är viktigt.

I dag presenterar vi en förbättring av annonsernas utseende på smartphones, som gör att mobilanvändarna hittar det de söker både enklare och snabbare.  Från den 8 oktober 2014 kan dina annonstillägg visas i stället för den andra raden med annonstext (beskrivningsrad 2) i dina mobilsökannonser. Beskrivningsrad 2 kan visas eller inte, beroende på vilket resultat den förväntas ge. Syftet med ändringen är att visa mer relevant och användbar information för dina kunder. Många annonsörer har redan optimerat sin annonstext och anpassat den till längre rubriker enligt våra annonstips. Om du är en av dem, behöver du inte göra något mer.

Framhäv informationen som är viktigast för mobilanvändarna

Genom att annonstilläggen blir synligare, blir det enklare för kunderna att hitta information om ditt företag, som din adress och ditt sortiment. Du som annonsör får bättre annonsresultat, eftersom du kan.
  • Framhäva produkter och tjänster med hjälp av länktext
  • Ge användbar lokal information med hjälp av adresstillägg
  • Leda kunderna till relevanta sidor på din webbplats, som sidan med rabatter eller specialerbjudanden, med hjälp av webbplatslänkar. 
Så här kan det se ut

Vi tar en titt på hur det ser ut för blomsterbutiken i vårt exempel.  Före uppdateringen visades annonsen till vänster för personer som sökte efter ”blommor” på Google.se. Annonsen innehåller webbadressen till webbplatsen, två rader med allmän information och en länk för onlinebeställning.

                       

Efter uppdateringen kan potentiella kunder se en Google Maps-markör som visar blomsterbutikens adress plus webbadressen, annonsmaterialet och beställningsformuläret – i en och samma annons

Genom att hoppa över den andra raden med annonstext ger vi företagen ytterligare en kontaktpunkt till kunderna – i det här exemplet i form av ett adresstillägg.  Med ett enda klick på sin smartphone kan kunderna kontakta blomsterbutiken på tre olika sätt: genom att besöka mobilwebbplatsen, göra en beställning och få vägbeskrivning till butiken.

Utnyttja dina mobilannonser maximalt

Du behöver inte göra något för att kunna utnyttja de här förbättringarna, men det är alltid klokt att tänka på de här tipsen för mobilannonser: 
  • Se till att den viktigaste informationen står på den första raden med annonstext (beskrivningsrad 1), så att du möter kundens behov direkt. Kom ihåg att den här texten kan vara högst 35 tecken lång.
  • Aktivera alla relevanta tillägg så att kunderna hittar informationen snabbare och du får högre klickfrekvens (CTR).
  • Använd rekommenderade mobilannonser som hjälper kunderna att snabbt och enkelt skrida till handling. Du får dessutom bättre resultat när dina annonser är mer relevanta för mobilanvändarna. Läs mer 

Vi anpassar ständigt våra produkter för att kunna möta kundernas behov och hjälpa företagen att nå kunder. Vi tror att dina mobilannonser kommer att ge bättre resultat genom de här ändringarna, men du kan alltid välja bort dem via formuläret på den här sidan i hjälpcentret.

Skrivet av Senthil Hariramasamy, produktansvarig, AdWords
Upplagt av Marcus Holgersson, Google AdWords