Tänk dig att en kund har sökt efter en produkt på Google Shopping och hittat ett perfekt erbjudande med det perfekta totala priset inklusive frakt. Kunden kommer till kassan på säljarens webbplats och inser att det slutliga priset skiljer sig från vad som visades på Google på grund av en felaktig fraktkostnad. Våra användare berättar ständigt för oss att detta är en huvudanledning till att de blir frustrerade.

För att hjälpa dig att visa mer exakta totalpriser för kunderna har vi gjort det enklare och effektivare att konfigurera fraktpriser i Merchant Center med det nya verktyget för fraktkonfigurering.

Via det här verktyget får du hjälp att konfigurera exakta fraktpriser för produkter med hjälp av följande:

  • Fraktregler: Välj från en utökad lista med fraktmetoder, inklusive anpassningsbara metoder som är baserade på en hierarkisk regeluppsättning. 
  • Flera fraktmetoder: Skilj mellan olika fraktmetoder, till exempel marktransport eller express, för samma land. På det sättet kan Google visa det lägsta möjliga priset för användaren. 
  • Anpassning baserat på plats: Konfigurera priser baserat på fraktdestination med länder, delstater eller städer. 
  • Förenklade uteslutningsalternativ: Ange när produkter inte levereras till vissa regioner. 
  • Återanvändbart delat bibliotek: Skapa en samling av fraktmetoder som du kan återanvända i flera anpassade konfigurationer. 
Förutom det nya verktyget i Merchant Center har vi dessutom lagt till ett nytt fraktattribut för att tilldela en fraktetikett till specifika produkter. Du kan konfigurera fraktpriser baserat på den här etiketten. Till exempel kan du använda en etikett som ”ömtålig” eller ”skrymmande” till en grupp med produkter som kräver särskilda fraktkostnader eller en etikett som är specifik för kampanjmaterial. När du har lagt till det här attributet till en grupp med artiklar kan du hantera eller konfigurera det anpassade priset i fraktinställningarna i Merchant Center.

Vi har migrerat dina aktuella fraktinställningar till det här nya verktyget.Ingen uppdatering krävs. Vi uppmuntrar dig att ta en titt på de nya funktionerna och utvärdera om de kan hjälpa dig att förenkla eller förbättra din konfiguration av fraktkostnader i Google Shopping. Både aktuella och nyskapade fraktmetoder kommer att bli föremål för granskning inom vår befintliga fraktpolicy.

Inlägget skickat av Angelika Rohrer och Sven Herschel, Google Shopping-teamet.
Postat av Marcus Holgersson, Google AdWords