I februari gav vi alla produktannonsörer tillgång till Shoppingkampanjer. I mars lanserade vi stöd för AdWords API, som gör det möjligt att hantera kampanjer i stor skala. Med Shoppingkampanjer kan du se ditt produktsortiment direkt i AdWords, få detaljerat resultat ända ned på produktnivå, och ange konkurrenskraftiga bud med hjälp av ny statistik som riktvärdesdata och visningsandel. Vi har fått positiv feedback från er så här långt och vill gärna berätta om den senaste utvecklingen:



  • Uppskatta utökad trafik med Budsimulatorn

För att ge dig mer konkreta kunskaper om dina produktannonser har vi infört en budsimulator som nu är tillgänglig i alla Shoppingkampanjer. Med Budsimulatorn kan du få en uppskattning av hur förändring av bud påverkar kostnaderna samt antalet visningar och klick.
  • Utökade möjligheter med Shoppingkampanjer
Under nästkommande dagar kommer vi att lägga till olika alternativ som hjälper dig att komma igång. Du kan välja att skapa en helt ny Shoppingkampanj, eller använda en av dina vanliga produktannonskampanjer som utgångspunkt för liknande produktinriktningar, negativa sökord och annonstext.
  • Flera annonsgrupper för avancerade detaljhandlare
För många av er är det fullt tillräckligt att använda Shoppingkampanjerna med de funktioner som funnits tidigare. Men vi har fått önskemål från många välutvecklade detaljhandlare som vill kunna skapa fler annonsgrupper. Nu är detta möjligt att åstadkomma med Shoppingkampanjer.

Fortsatt framgång bland detaljhandlarna

Sedan vi gav alla produktannonsörer tillgång till Shoppingkampanjer, får vi ständigt nya kommentarer om hur dessa hjälper er att hantera era produktannonser och utöka verksamheten på ett effektivt sätt. Här kommer några exempel:

  • JumpFly 
”Fördelarna med Shoppingkampanjer går inte att uppskatta förrän dess att man har provat. De är enkla att skapa, informationen är tydlig, och möjligheten att gruppera produkterna i logiska kategorier och hantera dem på produktnivå gör dem ovärderliga. Allt detta tillsammans har bidragit till att vi i princip har kunnat tredubbla våra kunders avkastning på sin investering, och det finns fortfarande utrymme för förbättringar.”
  • Exclusive Concepts 
”Med de nya Shoppingkampanjerna fick vi betydligt högre lönsamhet. Vi sänkte kostnaderna med 13 % och ökade avkastningen på vår investering i annonser med i genomsnitt 22 %. Inte nog med det: Med den nya kampanjtypen sparar vi två timmar på konfigureringen.”
  • Wiggle 
”Med informationen på produktnivå från Shoppingkampanjer kan vi finjustera vår budgivningsstrategi. Vi kan fokusera på de produkter som ger mest trafik och lägga mindre tid på mindre viktiga produkter. Det har hjälpt oss att öka antalet besök med 25 % och avkastningen på investeringen med 16 %.”
  • White Shark Media 
”Med Shoppingkampanjer har vi halverat tiden vi lägger på att ange produktspecifika bud och optimera våra annonskampanjer. Nu kan vi ägna ännu mer tid åt våra kunder, och resultaten hittills har varit helt otroliga. En av våra kunder säljer heminredningsartiklar och fick 301 % högre intäkter efter bara en månad. Därför har vi beslutat att hädanefter enbart använda Shoppingkampanjer tillsammans med produktannonser.”

Framtiden för Shoppingkampanjerna och utfasningen av normala produktannonskampanjer
Shoppingkampanjerna utgår från detaljhandlarens situation och är ett smidigt sätt att arbeta med produktannonser. Vi är glada över all positiv feedback vi fått hittills och planerar att bygga in ännu fler verktyg och funktioner i den nya kampanjtypen. Därför kommer vi att upphöra med de normala produktannonskampanjerna, och ber därför alla annonsörer att uppgradera till Shoppingkampanjer före slutet av augusti 2014, då dessa kommer bli automatiskt uppgraderade. De närmaste månaderna kommer vi att skicka ut mer information och tillhandahålla fler verktyg som hjälper dig att uppgradera på ett enklare sätt. Vi rekommenderar att du börjar planera för uppgradering av era produktannonser till Shoppingkampanjer redan idag för att ta del av alla fördelar med de nya funktionerna så snart som möjligt.

Här hittar du mer information

*Nu kan du välja ett nytt alternativ när du vill uppgradera till Shoppingkampanjer. När du har angett dina kampanjinställningar öppnas en ny annonsgruppssida. Där kan du konvertera dina produktinriktningar till produktgrupper utifrån en befintlig produktannonskampanj.

Upplagt av Eric Tholomé, chef för produkthantering, Google Shopping
Postat av Michelle Roos - Google AdWords
Uppdaterat av Marcus Holgersson - Google AdWords