Webbesökare vill alltid hitta rätt information vid rätt tillfälle - vare sig de söker efter sökord relaterade till en specifik produkt eller läser relevant innehåll på webbplatser. Från och med i dag ger vi våra annonsörer ett nytt sätt att nå kunder på Google och andra webbplatser på internet: Söknätverket med Display-tillval

Söknätverket med Display-tillval är en kampanjtyp som innebär att dina sökkampanjer också visas i Googles Display-nätverk (GDN). Googles Display-nätverk når 90 % av alla onlineanvändare i världen (comScore, September 2013) och innefattar två miljoner utgivarwebbplatser. Det är enkelt att uppgradera befintliga sökkampanjer till Söknätverket med Display-tillval. Med bara några få steg och utan extra kampanjhantering kan du få 15 % fler kunder* genom att visa dina annoner vid rätt tillfälle i både Söknätverket och på övriga webben. 


På vilket sätt skiljer sig den nya kampanjtypen från den gamla? 

Den nya kampanjtypen ger sökkampanjerna större räckvidd. Dessutom ger den bättre resultat i Display-nätverket än den gamla kampanjtypen på Sök- och Display-nätverken. 

Söknätverket med Display-tillval använder förbättrade signaler och metoder för att förutsäga när och var dina annonser kommer att ge bäst resultat, och höjer ribban för när de visas. Det innebär att dina annonser troligen visas för färre människor, men som i gengäld troligen är mer intresserade av det du erbjuder. Jämfört med den gamla kampanjtypen har våra inledande tester visat att annonsörerna får i genomsnitt 35 % högre klickfrekvens och 35 % lägre kostnader per kundköp i Display-delen av kampanjer av typen Söknätverket med Display-tillval.* 


När ska du använda den nya kampanjtypen Söknätverket med Display-tillval? 

  1. Överväg att pröva den nya kampanjtypen om du kör kampanjer av typen Endast Söknätverket. Då kan du få mer trafik av hög kvalitet utan att det krävs någon extra kampanjhantering. När du väljer Söknätverket med Display-tillval kan dina sökannonser visas både på Google och på sidor med relevanta sökord på hela webben. Större delen av kampanjen kommer fortfarande att köras i Söknätverket. Dessutom får den extra skjuts på ett antal särskilt lönsamma placeringar i Display-nätverket. 
  2. Om du har en befintlig kampanj av typen Sök- och Display-nätverken kan du få bättre avkastning på din investering om du växlar till Söknätverket med Display-tillval.* 

Om du i dag kör kampanjer för Söknätverket respektive Display-nätverket separat, rekommenderar vi att du behåller dem separata också i fortsättningen, eftersom det ger bättre budgivning, budgetfördelning och inriktningsmöjligheter. 

Uppgradera till Söknätverket med Display-tillval 

Söknätverket med Display-tillval är det bästa alternativet just nu för annonsörer som visar annonser i både Söknätverket och Display-nätverket i en och samma kampanj. Från och med i dag och de närmaste veckorna framöver kommer vi därför att ta bort kampanjtypen Sök- och Display-nätverken från AdWords-gränssnittet. Vi rekommenderar att våra annonsörer flyttar över sina befintliga kampanjer till Söknätverket med Display-tillval. Vi har skapat ett snabbt arbetsflöde i AdWords-gränssnittet som gör det enkelt att införa ändringen. Besök gärna vårt hjälpcenter för att lära dig mer. 

Upplagt av Ahmad Anvari, produktansvarig 

Postat av Michelle Roos, Google Adwords-teamet 

*Baserat på inledande testresultat fick annonsörerna i genomsnitt 35 % högre klickfrekvens och 35 % lägre CPA i Display-delen av sina nya kampanjer av typen Söknätverket med Display-tillval jämfört med befintliga kampanjer av typen Sök- och Display-nätverken. Annonsörerna fick dessutom i genomsnitt 10–15 % fler omvandlingar jämfört med kampanjer av typen Endast Söknätverket. Enskilda kampanjresultat kan variera.