Varje dag kommer användare till Google för att söka efter produkter och komma i kontakt med säljare för att göra sina inköp. Vi har jobbat hårt för att förbättra shoppingupplevelsen i Sverige och är glada över att kunna berätta att våra användare nu kommer att börja se produktannonser när de ställer shopping-relaterade sökfrågor på Google.se. Produktannonser är relevanta annonser som innehåller rikligt med produktinformation direkt i själva annonsen - inklusive bild på produkten, pris och säljarens varumärke.


Var kommer du att se produktannonser?

Produktannonserna kommer att visas i en enhet på Google.se där Google identifierar att en sökfråga har kommersiell innebörd och att det finns tillräckligt med relevanta produkter för att matcha användarens fråga. Enheten kommer att ha märkningen “Sponsrade länkar” och kommer till en början att finnas längst upp till höger på sidan med sökresultat, ovanför textannonserna.

När en användare till exempel söker efter löparskor kan produktannonser som denna komma att visas:

Produktannonsernas viktigaste egenskaper inkluderar:
  • Bättre kvalificerade potentiella kunder: Med produktannonser kan användarna se den specifika produkt du erbjuder innan de ens nått din webbplats, vilket innebär fler klick, bättre kvalificerade potentiella kunder och högre avkastning på investering för dina sökannonser.
  • Större räckvidd: Fler än en produktannons kan visas för en given kundsökning, och om det är relevant kan även en produktannons och en vanlig textannons visas samtidigt.
  • Enkel hantering: Med produktinriktning behöver du inte använda sökord. Dina produktannonser matchas med de mest relevanta sökningarna med hjälp av information som du tillhandahåller i ditt Merchant Center-konto.
Om du vill börja använda produktannonser, besök vårt hjälpcenter eller läs mer på vår webbplats.

Vi ser fram emot att skapa trevliga shoppingupplevelser för konsumenter i nära samarbete med annonsörerna. Produktannonser är bara ytterligare ett steg mot målet att förmedla teknologi, verktyg och trafik och hjälpa till att utveckla Sveriges ekosystem för återförsäljning.

Upplagt av Santiago Andrigo, Produktchef på Google Shopping

Postat av Michelle Roos, Google Adwords-teamet