Ett av våra mål är att ge dig verktyg som hjälper dig att bättre förstå hur människor som söker på Google kommer i kontakt med ditt företag. Därför ger vi dig rapporter som Sököversikt i Google Analytics, Sökfrågor i Verktyg för webbansvariga samt AdWords Söktermsrapport och Rapporter för visningsandel.

I dag presenterar vi rapporten över betald och organisk trafik i AdWords, en ny rapport som hjälper dig att analysera och optimera det spår du efterlämnar i Google Sök. Tidigare har de flesta sökrapporter visat resultat för betald trafik och organisk trafik separat, utan insyn i användarnas beteende där de överlappar varandra. Den nya rapporten över betald och organisk trafik är den första där du kan visa och jämföra ditt resultat för en sökfråga där du antingen har en annons, en organisk post eller både och på sökresultatsidan.


(Exempel från rapporten över betald och organisk trafik) 

Här är några förslag på hur du kan använda rapporten över betald och organisk trafik för att mäta och optimera ditt sökresultat:

Upptäck nya sökord. Använd rapporten för att hitta potentiella sökord att lägga till i dina AdWords-konton genom att titta efter sökfrågor där du bara visas i organisk sökning, utan tillhörande annonser.

Optimera din närvaro i värdefulla sökfrågor. Använd rapporten för att förbättra din närvaro i betalt resultat och övervaka de sökfrågor som är värdefulla i organiskt resultat.

Mät förändringar holistiskt. När du testar förbättringar på din webbplats eller ändringar i AdWords av bud, budgetar eller sökord kan du enklare rapportera effekten över betald, organisk och kombinerad trafik.

IMPAQT är en digital marknadsföringsbyrå som specialiserar sig på att hjälpa kunder med betald och organisk sökmarknadsföring, och de har berättat om sina iakttagelser efter att ha betatestat rapporten. 

Rapporten över betald och organisk trafik är otroligt användbar när du vill förstå växelspelet mellan betald och organisk sökning och den övergripande samverkan när de arbetar tillsammans. För en av våra kunders varumärkessökfrågor såg vi en klickfrekvensökning på 18 % när betald och organisk trafik samverkar, jämfört med bara den organiska posten.

Komma igång 

Om du vill komma igång måste du länka ditt AdWords-konto till ett konto i Verktyg för webbansvariga. För att kunna länka kontona måste du vara verifierad webbplatsägare i Verktyg för webbansvariga eller beviljas behörighet av en verifierad ägare – det är enkelt att göra förfrågan inifrån AdWords. Även om du inte köper annonser kan du ha nytta av rapportens rapportfunktioner för organisk trafik på sökfrågenivå. Du hittar detaljerade anvisningar om hur du skapar länken och kommer åt rapporten i vårt hjälpcenter.

Vi hoppas att den nya rapporten över betald och organisk trafik hjälper dig att spara tid och förbättra ditt resultat när du hanterar båda typer av söktrafik för ditt företag.

Upplagt av Dan Friedman, produktchef för AdWords

Postat av Filip Syta - Google AdWords Teamet